čtvrtek, 29. květen 2008

Feld, Kalabis, Lukáš - Concertos

Feld, Kalabis, Lukáš Concertos - Feld, Kalabis, Lukáš Feld, Kalabis, Lukáš Concertos - Feld, Kalabis, Lukáš

Carlo Jans - flétna, Jitka Hosprová - viola, Kateřina Englichová - harfa, Prague Chamber Orchestra, Antonín Hradil. Produkce: ArcoDiva. Text: Č, A. Nahráno: 9/2006, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2006. TT: 68:20. DDD. 1 CD ArcoDiva UP 0097-2 131 (distribuce Classic).

S Lucemburskem nás tradičně pojí pevné pouto. V jeho hlavním městě jsou uloženy ostatky otce Karla IV., jedno z náměstí hlavního města nese jméno Jana Palacha a vysílání Radia Luxembourg překračovalo naše hranice i v dobách nejtužší totality. Výsledkem přátelských vztahů obou zemí je i kompaktní disk se skladbami Jindřicha Felda, Zdeňka Lukáše a Viktora Kalabise, jehož vydání podpořilo lucemburské velvyslanectví v Praze. Ke spolupráci při natáčení se sešly violistka Jitka Hosprová a harfenistka Kateřina Englichová s lucemburským flétnistou Carlo Jensem. Zdatným doprovodem jim byl Pražský komorní orchestr s Antonínem Hradilem v čele. Feldova Koncertantní hudba pro flétnu, violu, harfu a smyčce vznikla na přímou objednávku ambasády. Obsahuje citace balady Guillauma de Machaut (který byl sekretářem Jana Lucemburského) a lucemburské lidové písně. Tristium V. Kalabise je tichou vzpomínkou na marný zápas autorova dobrého přítele se smrtelnou chorobou. Neexistuje mnoho nástrojů, které dokáží vyjádřit smutek i smíření lépe než viola.

Hudba pro harfu a smyčce Zdeňka Lukáše možná trochu překvapí milovníky jeho díla. Martinůovský neoklasicismus známý například z jeho sborových kompozic zde zcela ustupuje a vynořují se expresivní polohy, místy zklidněné do poetického toku. Sled kompozic uvedených na CD uzavírá Feldova Sonáta pro flétnu a smyčcový orchestr věnovaná legendárnímu J. P. Rampalovi. Výše zmíněné dámy zřejmě není třeba představovat, obě již měly dostatek příležitostí k tomu, aby se představily širšímu publiku. Jitka Hosprová má proti svým mužským konkurentům zřejmou výhodu, která nespočívá jen ve hře, a Kateřina Englichová zase hraje na typicky ženský nástroj (který je ovšem přičítán králi Davidovi). Přesto nelze říci, že by jejich provedení bylo v něčem "ženské", nechybí mu náboj ani potřebná exprese. Tři trojlisté větrné elektrárny na titulní straně bookletu s lehkou nadsázkou symbolizují koncepci disku; skladby tří nepřehlédnutelných postav české hudby v podání tří interpretů můžeme skutečně chápat jako jakýsi specifický zdroj energie pro současnou hudbu.

Martin Flašar

Působí jako odborný asistent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se hudební historiografií 20. a 21. století, vztahy mezi hudbou a technikou a estetikou multimédií. Je autorem a spoluautorem několika odborných knih a řady článků a studií, příležitostně spolupracuje s Českou televizí, Českým rozhlasem, odborným a denním tiskem. V letech 2010-2016 byl členem grantové komise MK ČR pro klasickou hudbu. Ve volném čase hraje na housle v jazzovém Indigo Quartetu a souborech věnujících se interpretaci staré hudby Musica Poetica a Ensemble Serpens Cantat.