pondělí, 18. červen 2012

F. X. Thuri - Pinacotheca Pragensis

F. X. Thuri - Pinacotheca Pragensis F. X. Thuri - Pinacotheca Pragensis

(Intrada a ritornello ke cti rytířského Řádu sv. Lazara Jeruzalémského, Pohledy z oken Bertramky, Pražská Kampa v ranním dešti, Alma Redemptoris Mater, Fantasia Tristis, Pinacotheca Pragensis, Vzpomínka na Telč, Romance Lužanská, Ekloga Matutina, Poema Elbrus, Intermezzo Lyrico )

Jan Thuri – hoboj, Petr Bernášek – housle, Pavel Hořejší – viola, Petr Šporcl – violoncello, Jana Koucká – soprán, ad. Text: Č, A, F, N. Nahráno: 2005–2011, Praha. Vydáno: 2011. TT: 72:23. DDD. 1 CD Thuri Records / Virgo.

Profilová deska všestranného hudebníka Františka Xavera Thuriho ve mně vzbudila hlavně otázku proč. Proč vznikla, od čehož se odvíjí otázka, komu je určena... Není sporu o tom, že se v jeho osobě spojují kvality lidské se silným uměleckým vyzařováním. Z jeho skladeb je zřejmé, že sice není génius, ale že se jedná o poctivého českého muzikanta, jehož hudba oslovuje část hudební veřejnosti. Předpokládám, že těm je skladatelský profil určen především. Pan Thuri se virtuózně pohybuje v různých hudebních stylech a rád se s nimi ztotožňuje. Laik pak má pocit, že slyší barokní či klasicistní kousek, odborníka potěší, jak umně si skladatel poradí s daným stylem či inspirací. Z jedenácti skladeb mě potěšily právě svou umností čtyři „obrazy“ Pinacothecy Pragensis a uvolněností i nápaditostí intimní duo flétny a hoboje s názvem Pražská Kampa v ranním deštiPoema Elbrus . Mimochodem právě hoboj je ústředním nástrojem celého projektu (a společně s varhanami možná celého skladatelova života). Jistě je to dáno i účastí jeho syna, dobře hrajícího hobojisty Jana Thuriho .

Hrdé označení vydavatele Thuri Records a čtyřjazyčný booklet cédéčka možná mělo vést k mezinárodním aspiracím, ale design a hlavně obsah zůstávají v rovině kvalitně odvedené tuzemské práce.