pondělí, 24. leden 2005

Evropská dvorská hudba

Rožmberská kapela, Mario Mesany. Produkce: Vítězslav Janda. Text: Č, A (texty písní: A, I, Š, N). Nahráno: 4/2004, Waldorfská škola, Příbram. Vydáno: 2004. TT: 58:07. DDD. 1 CD Arta F1 0126 (distribuce 2HP Production). Rožmberská kapela (se třemi přizvanými hosty) "přináší několik svazečků bylin pro osvěžení mysli a potěchu srdce", píše Miloslav Študent v textu ke snímku, který provází posluchače převážně instrumentální hudbou renesančních evropských šlechtických dvorů. Každý z nich je charakterizován několika kratšími - většinou tanečními - skladbami, kromě možnosti sledovat různé hudební charaktery se tu nabízí i přehlídka pestrého dobového instrumentáře (například kamzičí a křivé rohy, saracenská loutna, měchuřinová píšťala a další zajímavé "zvuky").

Desku zahajuje subtilnější loutnová hudba alžbětinského dvora, následuje dvůr francouzský, hudba německých šlechtických kapel, dvorská hudba italská, španělská a nakonec díla, která se hrála nebo dochovala v Čechách (Jakob Regnart, Giovanni Giacomo Gastoldi, William Brade, Valentin Hausmann). Přestože je v bookletu patrná snaha o stručnost, odstaveček navíc o "českém bloku" by se hodil tuzemskému i zahraničnímu posluchači, stejně jako překlad uvedených šesti písní.

Interpreti vsadili hlavně na rozmanitost a atmosféru. Obojí jim vyšlo a výsledkem je deska příjemná, myšlenkově odlehčená a zároveň kvalitní. Jediné, s čím jsem se posluchačsky zcela neztotožnila, je zpěv Libora Žídka , zřejmě úmyslně syrovější, "divadelní", v tom případě ale podle mě poněkud nedotažený. Nepochybuji však, že právě takový projev - kde by jiní očekávali zaoblenost a "klasičtější" zvuk - si své posluchače najde, a kdyby se tak náhodou nestalo, na desce zbývá více než dvacet čísel, mezi nimiž se pro posluchače určitě nějaká ta "bylinka" rozvoní.

Vydavatel: 2HP Production

Stopáž: 58:07

Nahráli: Rožmberská kapela, Mario Mesany