Evgeny Kissin plays Schubert, Brahms, Bach, Liszt, Gluck

Evgeny Kissin – klavír. Režie: Christopher Nupen . Text: A, N, F. Nahráno: 12/1990, Bavaria Musikstudios, Mnichov. Vydáno: 2008. TT: 90:00. Obraz. formát: NTSC / Colour / 4:3. Zvuk. formát: PCM Stereo DTS 5.1. 1 DVD Deutsche Grammophon 073 4402 (Universal Music).

Ruského klavíristu Jevgenije Kissina , narozeného v Moskvě v roce 1971, není třeba představovat. Díky svému mimořádnému talentu a umělecké síle na sebe upozornil již ve velmi raném věku a brzy se vyhoupl na příčku čelných světových interpretů. Předkládané DVD nám Kissina připomíná jako devatenáctiletého mladíčka, tedy v době, kdy okouzloval mladistvou ryzostí svého nadání a obrovské píle. Nahrávka, pořízená v bavorském Mnichově, je tedy stará již 18 let a je nanejvýš chvályhodné, že se k ní firma Deutsche Grammophon vrátila a nabídla ji v letošním roce také na tomto mediu. Při poslechu a sledování Kissinovy hry máme tendenci se ptát, odkud se bere jeho pozoruhodný prožitek a porozumění tak komplikovaným dílům, jako jsou například Brahmsovy Fantazie op. 116 či Schubertova Wandererphantasie op. 15 . Jsou totiž momenty, které se mladý pianista nemůže naučit pouze od pedagogů nebo poslechem zkušenějších interpretů, ale musí je prostě v sobě mít už předem dány. A Kissin měl této své geniální energie již v rané dospělosti přímo přebytek.

Na podání Lisztových transkripcí Schubertových písní (Auf dem Wasser zu singen , Der Müller und der Bach , Ständchen , Gretchen am Spinnrade , Erlkönig ) musíme ocenit zejména jeho zvukovou kvalitu – zdařilé začlenění vokálního hlasu do klavírní struktury nečiní Kissinovi nejmenší problém. Rovněž Lisztovy nároky na technickou brilanci zvládá Kissin s naprostou suverenitou (chtělo by se skoro říci s hravostí). Snad bychom jen místy ocenili méně sentimentality a afektu a více Schubertovy prostoty a pravdivosti. Také nám během některých zvukově mimořádně zajímavých úseků bylo trochu líto, že kamera zabírala spíše výraz Kissinova obličeje, zatímco pro uživatele media by právě v těchto okamžicích byl cennější přímý záběr na pianistovy ruce, eventuelně na pedalizující nohy. Originální Schubertova Wandererphantasie op. 15 se v rukou Jevgenije Kissina stává zcela konkrétním, nezadumaným, ale zato úderným dílem, jež je předvedeno opět se samozřejmým přehledem. S kantilénou si Kissin naopak pohrává v úpravě Bachovy Siciliany z flétnové sonáty BWV 1031. Pianistovu tehdejší mladistvost zde připomínají pouze jeho zvednuté malíčky, které poněkud sugerují představu rokokové sošky z porcelánu. Obdivuhodné je Kissinovo vyrovnání se s Brahmsovými sedmi Fantaziemi op. 116. Tři Capriccia a čtyři Intermezza náleží do kategorie velmi obtížných skladeb, k nimž se většina pianistů odváží přistoupit až po zralé úvaze. Kissinovi se podařilo navzdory jeho mládí vykouzlit zvukově velmi krásné uzavřené celky, přesto mu však k dosažení celkové posluchačovy katarze ještě jakoby něco scházelo. Lisztova Uherská rapsodie č. 12 vyznívá v Kissinově provedení opět velmi brilantně, napadá nás jen to, že o vnitřní formě a poslání tohoto typu skladby pianista asi příliš mnoho nepřemýšlel. Závěr nahrávky tvoří klavírní úprava Tance blažených duší z Gluckovy opery Orfeus a Eurydika od Giovanniho Sgambatiho. Kissin hraje opět velice krásně kantilénu, vcelku nás jen napadá, že je to všechno stále ještě jako půvabná umělá květina, která ale zatím nevoní. DVD však přesto nabízí skvělý zážitek, který již před lety sliboval Kissinovi velmi nadějnou budoucnost.

Nahrávka náleží k těm, které si stačí pustit jen jednou a ještě následující den vám budou znít nádherné melodie v nádherném zvukovém podání v uších. Doporučujeme ji tedy nejenom oddaným ctitelům ruského pianisty, ale zcela jistě všem, kteří mají zálibu v té nejkvalitněji interpretované klavírní hudbě.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: