čtvrtek, 27. červen 2002

Eugene Mursky: Russian Piano Music - Alexandr Skrjabin, Sergej Rachmaninov, Sergej Prokofjev,

Skrjabin a Rachmaninov mají k sobě blízko nejen daty narození, ale i svou hudební řečí. Mnohovrstevnatost a složitost jejich hudebního myšlení se u nich odráží v komplikované klavírní faktuře s extrémními technickými nároky. Od pianistů, kteří chtějí zvládnout jejich díla, se očekává nejen dokonalá technika a nadprůměrná muzikálnost, ale navíc také velká fyzická výdrž. Pětadvacetiletý uzbecký klavírista Eugene Mursky prošel v osmdesátých letech systémem sovětské hudební výuky určené mimořádně talentovaným dětem, o níž je známo, že dokázala mladé umělce dokonale připravit k interpretaci i těch nejnáročnějších děl (na svém absolventském koncertu hrál v osmnácti letech Beethovenovu Appassionatu , Chopinovu Druhou klavírní sonátu a Rachmaninovovu Druhou klavírní sonátu .) Při poslechu tohoto pianisty nebudeme ani na chvíli na pochybách o tom, že se jedná o jednoho z nejtalentovanějších představitelů ruské klavírní školy. Jak ve výběru ze Skrjabinových nejhranějších Etud , tak v rozsáhlé Rachmaninovově Druhé klavírní sonátě oceníme velkorysou a naprosto bezpečnou techniku, smysl pro stavbu velkých ploch, ale také cit pro poezii, který mu nedovolí, aby efektní virtuozita převládla nad významem. Po bouřlivém přívalu hudby těchto dvou autorů působí Prokofjevova suita z baletu Romeo a Julie prostě a průzračně jako dětské říkadlo. Jako by nám zde Mursky otevřel dveře do soukromí své pianistické dílny, ukryté za velkolepou fasádou: oceňujeme jeho lehkou prstovou techniku (Julie jako dítě ), křehkou stavbu melodie (trio Menuetu ), zajímavé úhozové nuance (portamento v Páteru Lorenzovi ) i pikantní "jazzové" názvuky (Scéna , Merkutio ). Mursky má kariéru před sebou - a jeho druhé sólové CD nasvědčuje tomu, že se máme na co těšit.

Vydavatel: Hänssler Classic / Rosa

Stopáž: 64:12

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.