sobota, 4. říjen 2003

Ernest Bloch: Suita pro violu a klavír, Suite HébraĘque pro violu a klavír, Meditation and Processional pro violu a klavír, Svita pro sólov

Není mnoho takových nahrávek, které by dokázaly udržet pozornost posluchače od svého začátku až k poslednímu odeznělému tónu. Výběr z tvorby pro violu Ernesta Blocha však patří do kategorie snímků přinášejících takříkajíc nevšední zážitky z poslechu. Už počáteční brilantní pasáž arpeggiovaného akordu klavíru ve Suitě pro violu a klavír zapůsobí jako elektrizující vlna, mysl posluchače je tímto efektním místem skutečně oslovena. Takto velkolepě pojaté motto je postupně rozvíjeno a doplňováno, a to nejen v rámci díla samotného, ale k předestřené tezi se přidávají svým charakterem i díla ostatní. Interpretům se podařilo spojit Blochovy kompozice v rozpětí 40 let do jednoho vyrovnaného celku, který však nevyzníná unyle jednotvárně, byť skladatelův kompoziční jazyk byl stavebně velmi rigorózní, ale rozvíjí obrovskou škálu barev, nuancí charakterů, dává nahlédnout do přediva harmonických a motivických fines, jakoby autor sám kladl posluchači otázky a inspiroval jej k hledání. Pakliže je naslouchající obeznámen s ideovou náplní Blochovy hudby, otevře se před ním další sféra hudebních obrazů a vyprávění. A to, že autorova hudba je velmi výmluvná a sdělná si oba interpreti dobře uvědomili. Doslova jako pohlazení působí zvuk violy Daniela Raiskina , překvapivě znělá, přitom však ve zvuku kulatá a sametově nasálovitá. Dynamika Raiskinova projevu je strhující (navíc je krásně podpořena slyšitelným dýcháním hráče v pauzách). Klavír se pod rukama Lisy Smirnovy stává majestátní a přitom pokorným partnerem zádumčivě rozezpívané violy. Je-li viola v některých místech dramaticky vypjatá, agogicky zvlněná, klavír stále udržuje řád pravidelným rytmickým tahem. Toto vzájemné doplňování vytváří neopakovatelnou atmosféru souhry, která spolu s vyrovnaností tvoří obecně platný princip této krásné nahrávky, v níž nástroje vlídně, přitom však naléhavě vyprávějí příběh hudby.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 66:25

Nahráli: Daniel Raiskin - viola, Lisa Smirnova - klavír