pátek, 11. říjen 2002

Elysium: Auvergne chants

Pokud v sobě nemáte alespoň špetku postmodernistické tolerance, titul vás možná spíše podráždí nežli potěší. Tím, že nabízí lidové písně v úpravě zbavené folklórní autenticity a současně zjevně bez jakýchkoliv stylizačních ambicí, a že k prezentaci využívá na slovo vzatých vážnohudebních profesionálů, a přitom od nich nežádá více než dokonalé ztvárnění hudebního suvenýru, je jakousi producentskou chytrou horákyní. Jsou to lidové písně z Auvergne, ale zní spíše jako brilantně aranžovaný sentimentální pop. Protagonista nahrávky, ženské vokální kvarteto Elysium tu sice investuje své interpretační mistrovství, s nímž provozuje středověkou hudbu (tři členky Elysia mají zkušenosti z působení v souboru Sequentia), to však nedokáže skladby zbavit zvukové vlezlosti, vydatně podpořené líbivou orchestrací a studiovou "ornamentací". V podstatě pop krytý folklórem a kostýmovaný vážnou hudbou. Nezdá se mi nicméně, že jde o čistou tržní kalkulaci - v kreativním jádru projektu jsou ambice hudebníka a producenta Craiga Leona , jehož umělecká a stylová orientace se během let rozšířila ze sféry populární hudby přes alternativu (zahrnující etno a prefabrikovanou elektroniku) až ke komerčně zajímavé "vážné" hudbě. Věřím, že nahlíženo z non-artificiálního břehu, může album Elysium i zaujmout. Avšak ty, kdo někdy okusili úprav lidových písní z "dílen" například L. Beria, H. Góreckého, G. Ligetiho nebo různých crossoverových souborů (typu japonské Tablatury), nahrávka se svým patnáctinásobným sériovým stereotypem asi sotva uspokojí. Booklet obsahuje nedostačující - a svým způsobem zavádějící - informace a texty všech patnácti písní.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 56:46

EAN: 0028946696323

Nahráli: Elysium, Vienna Radio Symphony Orchestra, Peter Wolf

Body: 2 z 6

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.