Elvis Costello: North

Při aranžování písní pro album North (Sever ) vsadil Costello na pestrost sobě vlastní. Jen za doprovodu klavíru se pokládá do slov s vervou šansoniéra. V písni Still (Tichý) nechá vskutku poklidně zaznít Brodsky Quartet . Jinde ovšem zabouří celá smyčcová a dechová sekce. Je-li to k dobru písně, neváhá použít ani triků ostřílených barových pěvců jazzové easy listening. Bravurně si pohrává se žánry pokleslými i klasickými. Procítěně vypráví do zvuku swingujícího jazzového komba. Do skladby Impatience (Netrpělivost) neváhal zamíchat trochu „dychtivé“ latiny. Romantizuje i ironizuje. Takto vypsáno, zdá se, že zákonitě musel vzniknout prapodivný muzak. Není tomu tak. Díky svému charismatickému přednesu a charakteristickému autorskému rukopisu ukočíroval Costello vyznění alba do jednotné, lehce melancholické nálady, dokreslené poetickými texty. Dovolte ukázku: „Vidíš, jak se elementy podrobují? Oči jsou modré, nebe šedé. Nemohu učinit nic, co by tě přimělo zůstat. Těším se, že dnes bude pršet…“ (úvodní verše z písně You Let Me In The Dark – Zanechala jsi mne v temnotách ).

Resumé? Posluchačům uvyklým klasicky školeným hlasům a stylově čistým tvarům bude vadit Costellův chraplavý přednes i jeho neznabožská kompoziční všežravost, ovšem posluchači nezatížení žánrovými předsudky si mohou vychutnat podzimně velebnou výpověď přemýšlivého písničkáře. Obavu z poslechu nemusí mít ani ctitelé někdejších Costellových rockových výbojů. Ve finále totiž vůbec nejde o to, jakou instrumentaci Mr. Costello využil, ale právě o samotné písně a nezaměnitelnou, autorskou interpretaci.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 45:44