Elly Ameling: The Artistry of Elly Ameling – Bach, Vivaldi, Händel, Haydn, Mozart, Schubert, Schumann, Brahms, Wolf, Fauré, Debussy, Hahn, S

Spektrum soustředěných nahrávek je široké. Sahá od snímků z první poloviny šedesátých let až k nahrávkám z roku 1984, od Bacha po jazz. Na hlase je časové rozpětí samozřejmě trochu poznat, avšak celkový dojem z kompletu je jednolitý, vyrovnaný a víc než uspokojivý a žánrová šíře obdivuhodná. Těžko rozhodovat, v čem byla Elly Ameling nejlepší. Erika Satieho i Gershwina a jejich souputníky zpívá s dostatečně uvolněným frázováním a Duke Ellingtona dokonce s obdivuhodným náznakem pravého a náležitého „feelingu“. Francouzské písně s vynikající výslovností a šarmem, německé plasticky, lyricky a čistě, Mozarta perlivě, Bacha andělsky… Je to zpěv vždy dokonale zformátovaný, flétnově hladký, ale nijak studený. V pozdějším věku dostává ovšem lehký přídech ne zcela moderní dikce a poněkud umělé modulace.

Technická rovina nahrávek je vcelku jednotná, nic nepůsobí zvukově antikvovaně; klavírní doprovody, barokní hudba i moderní „jazzový“ zvuk se poslouchají příjemně. Ani jedna deska z kompletu není jen nějakým historickým dokumentem, všechny poukazují ke zboží naší nedávné současnosti. Elly Ameling je považována za největší oratorní a písňovou interpretku nizozemského původu ve 20. století. Hudba vyslechnutá z těchto desek to může jen potvrdit. Perfekce, vyrovnanost a krása hlasu, výslovnost, pozornost významu slov… je to záznam stálého, velkého, třebaže civilního a neokázalého komorního umění nedotýkajícího se příliš opery, zato vyzrálého na kontaktu s publikem „liederabendů“.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 78:56 + 80:39 + 80:49 + 79:54 + 75:37

Nahráli: Elly Ameling – soprán, Stuttgarter Kammerorchester, Wiener Philharmoniker, Karl Münchinger, Kammerorchester Berlin, Vittorio Negri, Louis van Dik – klavír, John Clayton – kontrabas ad.