úterý, 12. srpen 2003

Elly Ameling: The Artistry of Elly Ameling - Bach, Vivaldi, Händel, Haydn, Mozart, Schubert, Schumann, Brahms, Wolf, Fauré, Debussy, Hahn, S

Umění nizozemské sopranistky Elly Ameling , která se poprvé objevila jako třiadvacetiletá na pěvecké soutěži ve městě Hertogenbosch v roce 1956 a která se s veřejnou pěveckou dráhou rozloučila v roce 1996, zachycuje pětideskový komplet v jejích nejcharakterističtějších oborech velmi komplexně. Ukazuje ji jako nositelku lyrického křišťálového hlasu, který byl doma jak v barokní hudbě a v mozartovském repertoáru, tak v německé a francouzské koncertní písni 19. a počátku 20. století i v americké hudbě na pomezí lehké klasiky a populáru.

Spektrum soustředěných nahrávek je široké. Sahá od snímků z první poloviny šedesátých let až k nahrávkám z roku 1984, od Bacha po jazz. Na hlase je časové rozpětí samozřejmě trochu poznat, avšak celkový dojem z kompletu je jednolitý, vyrovnaný a víc než uspokojivý a žánrová šíře obdivuhodná. Těžko rozhodovat, v čem byla Elly Ameling nejlepší. Erika Satieho i Gershwina a jejich souputníky zpívá s dostatečně uvolněným frázováním a Duke Ellingtona dokonce s obdivuhodným náznakem pravého a náležitého "feelingu". Francouzské písně s vynikající výslovností a šarmem, německé plasticky, lyricky a čistě, Mozarta perlivě, Bacha andělsky... Je to zpěv vždy dokonale zformátovaný, flétnově hladký, ale nijak studený. V pozdějším věku dostává ovšem lehký přídech ne zcela moderní dikce a poněkud umělé modulace.

Technická rovina nahrávek je vcelku jednotná, nic nepůsobí zvukově antikvovaně; klavírní doprovody, barokní hudba i moderní "jazzový" zvuk se poslouchají příjemně. Ani jedna deska z kompletu není jen nějakým historickým dokumentem, všechny poukazují ke zboží naší nedávné současnosti. Elly Ameling je považována za největší oratorní a písňovou interpretku nizozemského původu ve 20. století. Hudba vyslechnutá z těchto desek to může jen potvrdit. Perfekce, vyrovnanost a krása hlasu, výslovnost, pozornost významu slov... je to záznam stálého, velkého, třebaže civilního a neokázalého komorního umění nedotýkajícího se příliš opery, zato vyzrálého na kontaktu s publikem "liederabendů".

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 78:56 + 80:39 + 80:49 + 79:54 + 75:37

Nahráli: Elly Ameling - soprán, Stuttgarter Kammerorchester, Wiener Philharmoniker, Karl Münchinger, Kammerorchester Berlin, Vittorio Negri, Louis van Dik - klavír, John Clayton - kontrabas ad.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.