sobota, 22. březen 2003

Edward Elgar: Nursery Suite, Smuteční pochod z Grania and Diarmid op. 42, Severn Suite op. 87, Meditace z The Light of Life op. 29, Woodland

Reprezentativní průřez orchestrálním dílem anglického komponisty Edwarda Elgara je součástí ediční řady British Composers , která se snaží o co možno nejširší a zároveň ucelený přehled britských skladatelů doby rozkvětu symfonismu. Je tedy nabíledni, že takto pojatá kolekce si klade poněkud jiné cíle než snímky úžeji zaměřené. Několikrát jsem při poslechu Elgarovy hudby na různých koncertech především u nás měl dojem určité strnulosti nebo přílišné akademičnosti, jež v mnoha případech zcela ke škodě věci zastínila spontaneitu autorových hudebních nápadů. Avšak po poslechu této nahrávky jsem zjistil, že problém není v hudbě samotné, ale spíše v interpretech, které jsem dosud slyšel. Domnívám se, že je zbytečné popisovat kvality Liverpoolské filharmonie , stejně tak osobu dirigenta Sira Charlese Grovese . Za zmínku však stojí skutečnost, že interpreti dokázali dát všem zařazeným skladbám vše potřebné, aby vynikly jejich charaktery. Plasticita zvuku orchestru podporuje kontrast mezi lyrikou a dramatem. Má idea o přílišné strohosti skladatelových orchestrálních kompozic byla rozptýlena nostalgickou kantilénou Nursery Suite stejně jako majestátním, místy až pompézním zvukem Severn Suite op. 87. Pokud se tedy nenecháte zmást poněkud nenápaditým obalem tohoto CD, získáte snímek, který potěší a poskytne vcelku dobrý vhled do symfonické hudby skladatele. I přesto, že nahrávka neaspiruje na to být výjimečnou událostí, má v diskografii své místo pro svůj vkusný, pestrý a zároveň sjednocený repertoár.

Vydavatel: EMI Classsics / EMI Czech Republic

Stopáž: 75:46

Nahráli: Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Sir Charles Groves