Edward Elgar – Enigma Variations, Introduction & Allegro

London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis. Produkce: James Mallinson. Text: A, F, N. Nahráno: 1/2007 (Enigma), 9 a 12/2005 (Introduction), Barbican, Londýn. Vydáno: 2007. TT: 47:56. DSD. 1 SACD LSO 0609 (distribuce Euromusica).

V utěšeně se rozrůstajícím katalogu domácího labelu Londýnského symfonického orchestru LSO Live, za jehož světovým renomé stojí nejen orchestr, ale velkou měrou umělecký šéf Sir Colin Davis a producent James Mallinson, jsme se mohli donedávna setkat i s dvěma elgarovskými tituly – třemi symfoniemi a oratoriem The Dream of Gerontius . Nyní k nim přibyl další, kde nejhranější skladbu Sira Elgara doplňuje smyčcová Introdukce a Allegro .

Elgarova hudba v Enigma Variations je vždy poetická v tom nejlepším slova smyslu a vyhýbá se ostrým kontrastům a dramatickým střihům. Jako by se přes ni projektoval anglický smysl pro řád, proporčnost, uhlazenost, pro rovnováhu formy a obsahu. Pakliže rozezní strunu sentimentality, tak ušlechtile, je-li veselá, tak decentně a vtipně. Elgar okouzluje neokázalou vřelostí, lyrismem a příkladnou instrumentací. Ve své době, viktoriánsko-edwardovské, měla jeho hudba ve Velké Británii velký ohlas a on sám se stal svým způsobem hudebním mluvčím své generace. Pro dirigenty dnes není snadné učinit krásy této hudby atraktivními. Nejdříve je zapotřebí zvládnout perfektně partituru a potom jemně kouzlit s každou frází. Oním prostředníkem je Colin Davis. Stejně jako u nahrávek Berlioze jsem musel chtě nechtě obdivovat, jak orchestr jednotně (!) reaguje na každý pohyb rukou, nejspíš i těla a očí, jak hudba žije. Od tématu, které si skladatel vytvořil sám, až po čtrnáctou variaci není jediné hluché místo. První variace je věnována jeho ženě Caroline Alice Elgar a další, v různých náladách, Elgarovým blízkým přátelům (Richard Baxter Townsend, Richard Arnold, Dora Penny, G. R. Sinclair ad.). Slavná, tolik obehrávaná část Nimrod je nejen oslavou přírody, ale i oslavou nádherně barevného zvuku orchestru. Enigma Variations jsou sice trochu tajemné, ale dirigentským mistrovstvím Colina Davise přestávají být záhadou.

Na sklonku viktoriánské doby napsal Elgar Introdukci a Allegro, skladbu spřízněnou s duchem podobných skladeb Čajkovského a Schumanna. Posluchačsky velmi vděčná skladba absorbovala různé vlivy včetně velšské melodiky. Skvělý je také sólový kvartet, který mimo jiné potvrzuje, jaký je Gordan Nikolitch skvělým koncertním mistrem.

Nový titul LSO je sice stopáží krátký, náladou spíše odpočinkový, ale umělecky je opět, jak je u tohoto labelu zvykem, prvotřídní.