pondělí, 11. červenec 2005

Edvard Grieg - Koncert a moll pro klavír a orchestr op. 16 - Robert Schumann - Koncert a moll pro klavír a orchestr op. 54

Edvard Grieg, Robert Schumann Edvard Grieg, Robert Schumann
Leif Ove Andsnes - klavír, Berliner Philharmoniker, Mariss Jansons. Produkce: John Fraser. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2002, Berlín. TT: 59:03. DDD. 1 CD EMI Classics 7243 5574896 21 (EMI).

Proslulé klavírní koncerty Roberta Schumanna a Edvarda Griega nesbližuje pouze stejná tónina, ale i významnější vazba. Grieg slyšel Schumannův koncert již jako student v Lipsku. To, že o vlivu Schumannova koncertu na jeho vlastní klavírní koncert nemůže být pochyb, je zřejmé již z prvního poslechu. Představu těchto děl jako nerozlučné dvojice navíc podporuje dlouhá řada nahrávek, do níž se může zapojit i vysoce profesionální snímek klavíristy Leifa Ove Andsnese s Berlínskými filharmoniky pod vedením Marisse Jansonse . Pozoruhodné na této desce je, že ačkoliv Griegův koncert byl natočen ve studiu a Schumann živě, výkon umělců je v obou případech natolik jistý a bezchybný, že rozdíl mezi snímky zůstává nepostřehnutelný. Ač se jedná o klavírní koncerty, zaujme tu především hra orchestru. Jeho zvuk je nesmírně plastický, za každou frází je znát detailní práce. Zvláštní pozornost si zaslouží citlivé a dodýchané fráze sólových dechových nástrojů. Oproti nápaditému a dotaženému výkonu orchestru působí hra klavíristy poněkud povrchně. V jeho podání je silně, snad až příliš zdůrazněna technická a virtuózní stránka. Zatímco v pomalejších částech vystupuje Andsnes jako výborný muzikant a působivě si pohrává s barvou zvuku, dynamikou i tempem, ve chvíli, kdy se objeví jen trochu rychlejší sled tónů, přestává zcela pracovat s agogiku, vnímat fráze a souvislost hudebních myšlenek, a zůstává pouhá rychlost, byť obdivuhodná a často závratná.

Vydavatel: EMI Classics/EMI

Stopáž: 59:03

EAN: 7243557489621