neděle, 22. červen 2003

East European Music for Clarinet

Mladý český klarinetista Karel Dohnal si velmi chytře pro své první profilové CD vybral české a východoevropské skladatele 20. století. Je to repertoár neotřelý, na poslech příjemný a dává možnost ukázat, co vše v hráči vězí, a jaký vlastně je. Nahrávku otevírá poměrně málo hraná Sonatina pro klarinet a klavír Bohuslava Martinů. Po ní následuje rané dílko brněnského skladatele Miloslava Ištvana, které si rozhodně v klarinetové literatuře zaslouží větší pozornosti. Inspirace jazzem a Janáčkem je zřejmá, jakkoliv neubírá na osobitosti Ištvanova hudebního jazyka. Po ní následuje modernou a rumunskou lidovou hudbou inspirovaná sólová Sonáta rumunského skladatele Tiberiu Oláha. Ta dává možnost ukázat jak hráčovu techniku, tak neobvyklé zvukové klarinetové fígle. Předposlední skladbou jsou folklorně inspirované Čtyři maďarské tance skladatele Rezsö Kókaie. Na závěr nahrávky vybral Karel Dohnal lyrickou Canzonu Sergeje Tanějeva, na jejíž interpretaci se podílí Talichovo kvarteto a Martin Zpěvák . Lyrika celé CD zahájila a také ukončila. Karel Dohnal nám velmi nenápadně a vkusně poodhalil všechny možnosti své hry - dokonalou techniku, smysl pro styl, hlubokou emocionalitu a hráčskou inteligenci. Totéž se dá říci i o klavírním doprovodu Václavy Černohorské (smekám před perfektně zahranou třetí větou Ištvanovy Sonáty ).

Sólový klarinet stojí oproti svým hudebním kolegům (zpěv, klavír, housle) poněkud v pozadí. Karel Dohnal nejen svým hudebním projevem, ale i dramaturgií nahrávky dokázal, že se rozhodně nejedná o okrajový nástroj omezených hráčských možností. Klarinet ve spojení s Karlem Dohnalem prostě stojí zato.

Vydavatel: LH Promotion

Stopáž: 52:39

Nahráli: Karel Dohnal - klarinet, Václava Černohorská - klavír, Talichovo kvarteto, Martin Zpěvák - kontrabas