Dmitrij Šostakovič: Klavírní kvintet g moll op. 57, Smyčcový kvartet č. 8

Na desce jsou dvě nádherná díla. Pětivětý Kvintet g moll je plný dramatických efektů i lyrických, nezřídka meditativních ztišení. Občas tu a tam probleskne typicky šostakovičovský sarkasmus. Vydatně čerpá z ruského folklorního prostředí i paradigmat západní hudby. Má jasnou, přehlednou formální strukturu. Klavír není vůdčí nýbrž rovnocenně integrální složkou pětičlenného ansámblu. Ovšem skladatel dává pianistovi dost prostoru pro sebevyjádření, uplatnění barevnosti nástroje. Pak už jenom stačí, aby za klavír usedl pro takovou hudbu plně disponovaný umělec. Yakov Kasman takovým člověkem naštěstí je. Porovnal jsem nahrávku s jinými. U titulu Bronfman-Julliard Quartet zní klavír přece jen lépe, smyčce jsou rovnocenné; u pětice Richter – Borodin Quartet je celkový výsledek nerozhodný.

Jestliže už v Kvintetu posluchače zaujme nádherný zpěv smyčcových nástrojů, pak ještě více oceníte kvality Talichovců v Osmém kvartetu . Známé dílo, jež umělecky mimo jiné zpracovává skladatelův monogram (D-Es-C-H), je prubířským kamenem současných ansámblů, které se chtějí uplatnit v mezinárodním měřítku. Kvarteto jej hraje ve velkých kontrastech (viz už jenom přechod z Larga do Allegra ). Velkou práci si dali s vypracováním zvukových parametrů. Dosahují skutečně jen výjimečně slýchaných barev. Výsledek je pak lepší než u Kronos Quartetu a Rosamunde-Quartett a blíží se Borodinovu kvartetu. Stejně jako v Kvintetu, tak i zde se výborně prezentoval primárius Jan Talich .

Vydavatel: Calliope / Classic

Stopáž: 54:45

Nahráli: Talichovo kvarteto: Jan Talich, Petr Maceček – housle, Vladimír Bukač – viola, Petr Prause – violoncello, Yakov Kasman – klavír