Dinitre Cantemir – Istanbul „Le Livre de la Science de la Musique“

Hespérion XXI, Jordi Savall. Produkce: neuvedeno. Text: F, A, I, kastilsky, katalánsky, turecky, arabsky. Nahráno: 2009, Colegiata del Castillo, Cardona. Vydáno: 2009. CD 1 TT: 73:03. DSD, Alia Vox AVSA 9870.

Jordi Savall a jeho vlastní edice nahrávek je zcela unikátní sondou do mnoha hudebních světů mnoha epoch. Má přitom daleko k populárnímu multikulturalismu, kde se míchají styly bez znalosti kořenů a bez ladu a skladu. Vydat se s tímto umělcem do Istambulu 17. a 18. století znamená opravdu objevit kus nového světa se všemi možnými souvislostmi. Booklet CD je naprosto příkladně vybaven hned třemi studiemi – první je autorské slovo Jordiho Savalla, následuje životopisná studie titulní osobnosti, kterou je učenec, politik, spisovatel, cestovatel, historik a v neposlední řadě muzikolog Dimitrie Cantemir (1673 – 1723). Jenom seznámení s osudem této postavy, syna moldavského knížete a v závěru života „poradce“ Petra Velikého s bohatým literárním odkazem je úžadnou branou do málo známého kusu historie. Třetí text do osmi jazyků přeloženého bookletu se týká hudebních tradic v Istambulu. A na oné pozoruhodné směsi vlivů křesťanských, islámských a židovských stojí také hudební lákavost tohoto CD. Stojí na unikátní Cantemirově sbírce hudbebních pramenů své doby, doplněné o několik skladeb, které zkomponoval on sám. Hudba samotná potom zaujme nejen pestrým instrumentářem, ale zejména metrickou a rytmickou neobvyklostí a rozdíly v temperamentu. Savall tu opět zpřítomnil zvukový svět na jedné ze světových kulturních křižovatek.