Denyce Graves: French Opera Arias

Mezzosopranistku Denyce Graves zná v našich zemích jen zanícený operní fanoušek. Snad je to tím, že sami máme na pěveckém nebi zářící hvězdu první velikosti – Magdalenu Koženou – a oslněni její slávou nevidíme její kolegyně. Jisté je, že ve Spojených státech je Denyce Graves osobností velmi populární – samozřejmě pro svůj talent a mimořádné pěvecké schopnosti, ale také pro své četné další aktivity: na pozvání prezidenta George Bushe zpívala na koncertě věnovaném obětem teroristického útoku z 11. září 2001, úzce spolupracuje s Červeným křížem, má svůj vlastní rozhlasový pořad. Stejně široký záběr má i mezi hudebními žánry. Přestože její doménou je opera, nahrála již i CD s gospely a s latinskoamerickou hudbou.

Zpěvaččiny popularity využila firma Virgin ke znovuvydání jejího snímku z roku 1993, tedy ze samého startu její kariéry – bylo jí 25 let a na svůj debut v Met s Carmen si musela ještě dva roky počkat. Je zvláštní, že na disku s tak jednoznačným názvem árie z této Bizetovy opery (ve které interpretka hostuje po celém světě) nenajdeme. Árie z její další často zpívané role (Saint-Saënsova Dalila) si však už poslechnout můžeme, stejně jako další známé francouzské mezzosopránové hity. K nahrávce samotné lze jen říci, že se nám zde nabízí provedení špičkové úrovně, kde naprosto bezchybnou zpěvačku citlivě doprovází (a možná místy i vede) dirigent Marc Soustrot. V bookletu si můžeme přečíst leccos o vzniku oper (Donizzetiho La Favorite je věnována celá čtvrtina textu – zřejmě autor cítil potřebu odůvodnit italského autora vedle francouzských), o interpretech se však kromě jména nedozvíme zhola nic. Tuto absenci, obávám se, nevyváží ani texty všech árií, včetně jejich překladů do angličtiny. Poslech této nahrávky nám kromě příjemného zážitku může přinést i touhu po bližším poznání umění Denice Graves, zatím se však musíme spokojit s tímto „málem“, nebo si o ní nechat vyprávět od členů FOK, kteří ji doprovázeli v únoru tohoto roku na Gala koncertě v New Yorku.

Vydavatel: Virgin ClassicsEMI

Stopáž: 58:15