úterý, 11. listopad 2003

David Sanborn: Timeagain

Je to zvláštní album. Jakoby obyčejné, bez silnějšího autorského vkladu, místy balancující na hranici vkusu (Cristo Rendetor ve vokálním křoví), opřené o úvodní sedmičku dávných jazzových či popových hitů, které ale nejsou nijak extra nověji uchopeny. A přece je zároveň okouzlující jak přímočarostí rytmiky Gadd-McBride , a to od prvního momentu (to jest jakmile mládenci rozjedou famózním způsobem figuru v úvodním Comin' Home Baby ), tak především horkokrevnou brilancí Sanbornovou. Člověk si při poslechu téhle desky, dokonalé k prosincovému nedělnímu odpoledni, stejně jako k pohybům takříkajíc "after hours", uvědomí, že tenhle muž, jenž určil styl a výraz stovek alťáků a alťaček na celém světě, je z nich ze všech pořád zdaleka nejlepší. Tónem, frázemi, rytmickou bohatostí, smyslem pro gradaci a napětí, uměním pohybovat se přesně mezi líbivostí a opravdovostí.

Sanborn, který před třiceti lety volně navázal na Hanka Crawforda a Grovera Washingtona, do ruda rozpálené černé rhytmandbluesové sólisty, svůj mix blues, jazzu a popfunku dotáhl pak společně s producentem Marcusem Millerem ke statisícům prodávaných exemplářů četných alb a také k cenám Grammy. V poslední době se obracel i k akustickému jazzu, možná také pod vlivem vášnivé diskuse, jež se před lety rozpoutala kolem jeho jména mezi jazzovými kritiky a fanoušky na stránkách Down Beatu - šlo o to, zda je Sanbornův popjazz ještě akceptovatelný, anebo už ne. Samozřejmě, k ničemu se dojít nemohlo, ale diskuse utichla, když se na scéně objevil Kenny G. V tu ránu bylo jasné, že Sanborn je vlastně přece umělec.

Nyní Sanborn sáhl po tématech Harlem Nocturne , Tequila , Sugar nebo Isn't She Lovely atd., spolehl se na měkčí základy maximálně empatické kapely a ve studiu pak už stačilo jenom vsunout hubičku saxofonu svým typickým způsobem do koutku, zavřít oči a nechat se unášet hravou improvizací. Zdá se, že mu to šlo tak krásně lehce, jako se to poslouchá.

Vydavatel: Verve / Universal Music

Stopáž: 51:53

EAN: 0044006557823

Nahráli: David Sanborn - altsaxofon, p, Mike Mainieri - vibrafon, Russell Malone - kytara, Christian McBride - basa, Steve Gadd - bicí, Don Alias - perkuse, Gil Goldstein - piáno, Ricky Peterson - klávesy