pátek, 13. únor 2004

Darkness into Light

Napsal(a) 

booklet booklet
Motiv světla a tmy lze spojit s mnoha společenskými či jinými tématy, začneme-li je ale rozplétat, stejně asi nakonec skončíme u toho nejzákladnějšího a pravděpodobně i nejzásadnějšího - u otázky života a smrti. Soubor Anonymous 4 nic rozplétat nemusel a pustil se s novou nahrávkou přímo do základů, ovšem v souvislosti s křesťanskou tradicí. Pro jedny souvislost vzdálená, pro jiné životní. Světlo a tma, den a noc, život a smrt, smrt a vzkříšení, spánek a bdění se prolínají všemi uvedenými skladbami: třemi hymny ze 12. století, třemi dvouhlasými lekcemi, jedním aleluja a čtyřmi díly Johna Tavernera. Neustále se v nich potkáváme s oslavou světla jako symbolu Trojice (O lux beata trinitas ), Krista (lekce z evangelia podle sv. Jana, Christe qui lux es dies ) i konce světa. Zlatý řez a myšlenkové těžiště snímku je v Tavernerově skladbě The Bridegroom (Ženich), inspirované příběhem z Matoušova evangelia o pošetilých a prozíravých pannách (Mt 25,1-13), která je zde navíc uvedena ve světové premiéře. Dílo vzniklo na objednávku Chilingirian kvartetu , bylo napsáno zároveň pro kvartet i Anonymous 4 (premiéra se uskutečnila roku 2000 v Londýně). Nejen Ženich, ale i další Tavernerovy skladby uvedené na tomto CD byly inspirovány přímo či nepřímo ortodoxní liturgií a anglosaskou sborovou tradicí. Come and do Your will in me pro hlasy a smyčce , As one who has slept a The Lord's Prayer nabízejí posluchači niternou intimitu, do které je třeba pronikat postupným poslechem - nebo se jí nechat pronikat -, vnitřní oheň, prostotu a pro někoho možná až překvapivou jednoduchost (například několikeré opakování rozsahově úzké melodie, dvojhlas v terciích ve vysoké poloze nad ležícím základním tónem). Krom toho se Tavernerovi podařilo prostřednictvím své hudební řeči přenést z východní liturgie jiné vnímání času, kdy se člověk v předlouhém slavení dostává jakoby do jiné dimenze - řekněme věčnosti. Zvyk Anonymous 4 vyzpívávat a rozjímat každý tón je v případě této nahrávky zcela namístě, protože jedině tak se vám to, co měli interpreti a snad i autoři na srdci, může dostat pod kůži. Příhodné pro začátek nového kalendářního roku.

Vydavatel: Harmonia Mundi / Classic

Stopáž: 64:13

Nahráli: Anonymous 4: Marsha Genensky, Susan Hellauer, Jacqueline Horner, Johanna Maria Rose; Chilingirian Quartet: Levon Chilingirian, Charles Stewart - housle, Asdis Valdimarsdottir - viola, Philip De Groote - cello

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.