pátek, 13. únor 2004

Danilo Perez: ... till then

Jen málokomu se dostane privilegia zastávat post pianisty v jedné z nejprogresivnějších kapel současného akustického jazzu, kvartetu Wayna Shortera. Danilo Perezovi se této pocty dostalo a jak sám vzpomíná, byla a je to pro něj obrovská lekce, jazzová univerzita, škola skutečné hudby, kde se probírají předměty muzikálnost, kreativita, otevřenost, komunikativnost, výraz, a řemeslo se rozumí samo sebou. Podle svých slov se Perez dostal v době příprav Shorterova alba Alegría do situace, kdy měl při své vrozené skromnosti pocit, že na takovéto angažmá nemá, avšak pílí spojenou s mimořádným talentem se přes tuto chvilkovou slabost přenesl a dnes mu patří jedno z nejprestižnějších křesel v jazzové komunitě.

Perezovy hudební vyjadřovací prostředky jsou natolik komplexní, že je nejen skvělým doprovazečem, ale i originálním triovým hráčem, jehož všechny dosavadní sólové projekty jsou vysoce ceněny. Uplatňuje se i v triu Roye Haynese, duo se Stevem Lacym je další z jeho dlouhé řady hudebních aktivit.

Album ...till then je Perezova první sólová nahrávka po třech letech a je nabitá opusy skladatelů Perezem řazených mezi tvůrce, "jež se zaměřují na vyjádření svých životních vizí pomocí svého hudebního talentu a tím inspirují své posluchače ke snaze vytvářet lepší svět" . Na nahrávce proto nechybí témata Overjoyed Stevie Wondera, Fiddle and the Drum Joni Mitchell a Vera Cruz Miltona Nascimenta. Tyto klenoty populární hudby doplnil svými kompozicemi Native Soul , ... till then a Improvisation in Red a latinskoamerickými perlami z pera Silvio Rodrigueze, Rubena Bladese či Chico Buarqueho.

Tvrdé jádro Perezovy kapely tvoří spolubojovníci ze Shorterova kvarteta, basista John Patitucci a bubeník Brian Blade , sympatizanty jsou pak Adam Cruz a Ben Street (regulérní členové jeho tzv. touring bandu), Donny McCaslin na sopránsaxofon a vokalistka Lizz Wright , s níž Perez spolupracoval na její aktuální desce. Pianistova hra je kultivovaná, emotivní i promyšlená, dynamická, empatická i inspirovaná a především osobitá. John Patitucci , ale i Brian Blade se ve vodách latinskoamerických rytmů pohybují jako doma, občas je podpoří Adam Cruz na perkuse či steel pan. V závěrečné Nascimentově Vera Cruz se vyvedeným sólem na sopránku blýskne i talentovaný Donny McCaslin . Sehranost obou rytmik je zjevná, jsou to ostatně i životní přátelé, což se na výsledku také projevuje. Většina použitého materiálu jsou podle leaderových slov tzv. first takes, navíc Producent Tommy Li Puma nechal Danilo Perezovi ve studiu volnou ruku, pouze nenásilně formoval finální podobu nahrávky.

Vydavatel: Verve

Stopáž: 49:46

EAN: 0044007614129

Nahráli: Danilo Perez - piano, Fender Rhodes, John Patitucci - kontrabas, Brian Blade - bicí, Ben Street - kontrabas, Adam Cruz - bicí, steel pan, perkuse, Lizz Wright - vokál, Donny McCaslin - soprán saxofon