středa, 18. únor 2004

Dame Janet Baker: Dame Janet Baker. Philips & Decca Recordings 1961-1979

Soubor pěti CD byl vydaný u příležitosti 70. narozenin významné anglické mezzosopranistky Dame Janet Baker . Shodou okolností její první rolí byla Panna Róza ze Smetanova Tajemství v Oxford University Opera Club roku 1956. Pěveckou kariéru zakončila v roce 1989. Během těchto třiatřiceti let vystoupila na mnoha významných světových jevištích a vytvořila řadu pozoruhodných kreací, z nichž bylo jistě těžké sestavit oněch 5 CD, protože kvalitního materiálu by bylo zajisté mnohém více. Po poslechu této kompilace je totiž ihned jasné, že pěvkyně ať již v použitých prvních nahrávkách (1961), nebo těch posledních (1979), vždy vystupovala naprosto sebejistě a s velkým citem pro zpívaný text, samozřejmostí pro ni byla melodická a rytmická přesnost. Na první pohled ohromí výběr děl. Kompilace obsahuje na jednu pěvkyni neobvykle širokou škálu repertoáru. Na prvním CD s názvem Arie amorose jsou italské písně a koncertní árie ze 17. a 18. století (například Caccini, Stradella, Scarlatti, Caldara. Pergolesi, Piccini, Paisiello a další.). Již toto první CD dokazuje úspěšnou snahu interpretky o stylovou čistotu. Právě písně jí poskytly mnoho prostoru pro citový projev, který bezezbytku využila. Za zmínku stojí například jímavý přednes Cacciniho Amarilli mia bella . Vrcholem jsou pak dvě ukázky z Cavalliho opery La Calisto . Druhé CD obsahuje ukázky z tvorby dalších tří barokních mistrů: Bacha, Purcella a především Händela. Právě její interpretace árií z Händelových oper a oratorií (9 čísel z Lucrezie , tři z Ariodante , po jednom z Rodelindy , Xerxsa , Hercula , Atalaty a Joshuy), myslím, dokazují zvládnutí vokální techniky pěvkyně. Na jedné straně předvádí přesvědčivý dramatický výkon například v Lukrecii a Herculovi, na jiných místech zase své koloraturní umění. Na třetím CD jsou zastoupeni vídenští klasikové Haydn, Mozart, Beethoven a Schubert. Nejvíce zaujme přednes v árii z Cosi fan tutte a především vokální lehkost ale přitom samozřejmost v Schubertově skladbě Ständchen . Čtvrté a polovina pátého CD je věnované francouzské hudbě. Na skladbách od baroka až po 20. století (Rameau, Gluck, Berlioz, Ravel, Chausson, Delage) pěvkyně dokázala, že tvorba jakéhokoliv období jí není cizí. Závěr kompilace patří Brittenovi: Zneuctění Lukrécie , Owen Wingrave a Phaedra , kterou napsal skladatel přímo pro Janet Baker. Pětice předložených CD dokazuje, že si Baker, která zpívá s naprostou jistotou krásně barevným a plným hlasem, vydání takové kompilace zaslouží. Prakticky nelze mít ani výhrady k orchestrům respektive dirigentům či pěveckým kolegům, kteří spoluúčinkují. Kromě výkonu pěvkyně je potřeba pochválit i dramaturgický výběr kompilace, na které se objevuje opravdu široké spektrum skladeb. Možná je to jen drobnost, ale přesto jsem ocenil, že producenti se snažili nabídnou posluchačům co nejvíce hudby, a proto jsou CD zaplněna až na maximum a ne jen ze dvou třetin, jak se často stává.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 65:18 + 81:05 + 78:56 + 79:58 + 72:30

EAN: 0028947516125