pátek, 23. říjen 2009

Cikánské melodie

Jan Talich – housle, Talichův komorní orchestr, Marco Pillo – cimbál, Robert Boldi – viola, Marek Boldi – kontrabas, Marek Balog – housle. Text: Č, A. Nahráno: 12/2008, studio Arco Diva, Domovina, Praha. Vydáno: 2008. TT: 54:11. DDD. Talichův komorní orchestr.

„Gádžovské“ projekty cikánské hudby jsou vždy choulostivé. Jen málokdy nemám divný pocit neuspokojení. Bohužel projekt Talichova komorního orchestru financovaný jednou z největších českých bank nebyl výjimkou. Je totiž velmi těžké přimět hrát orchestr autenticky. Pavel Šporcl při svém cikánském projektu u Supraphonu moudře spolupracoval s cikánskou kapelou a výsledek je o třídu zajímavější, než když Jan Talich dal šanci svému orchestru. Navíc úpravy pánů Balloga a Pilla nejsvědčí právě o nějaké aranžérské genialitě. Jediným zajímavým faktorem, pro co stojí si desku poslechnout, je výborný výkon Jana Talicha . Opět mi připomněl, jaký je to excelentní houslista. Talichův komorní orchestr se hodně snažil, ale nikoho nepřesvědčí, že je cikánským orchestrem. Nahrává málo a o to víc zamrzí, když jsou peníze vloženy do tak diskutabilního projektu. Na svých abonentních koncertech přitom už odehrál mnoho hudby, která by si nahrávku zasloužila.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.