pátek, 23. říjen 2009

Cikánské melodie

Jan Talich – housle, Talichův komorní orchestr, Marco Pillo – cimbál, Robert Boldi – viola, Marek Boldi – kontrabas, Marek Balog – housle. Text: Č, A. Nahráno: 12/2008, studio Arco Diva, Domovina, Praha. Vydáno: 2008. TT: 54:11. DDD. Talichův komorní orchestr.

„Gádžovské“ projekty cikánské hudby jsou vždy choulostivé. Jen málokdy nemám divný pocit neuspokojení. Bohužel projekt Talichova komorního orchestru financovaný jednou z největších českých bank nebyl výjimkou. Je totiž velmi těžké přimět hrát orchestr autenticky. Pavel Šporcl při svém cikánském projektu u Supraphonu moudře spolupracoval s cikánskou kapelou a výsledek je o třídu zajímavější, než když Jan Talich dal šanci svému orchestru. Navíc úpravy pánů Balloga a Pilla nejsvědčí právě o nějaké aranžérské genialitě. Jediným zajímavým faktorem, pro co stojí si desku poslechnout, je výborný výkon Jana Talicha . Opět mi připomněl, jaký je to excelentní houslista. Talichův komorní orchestr se hodně snažil, ale nikoho nepřesvědčí, že je cikánským orchestrem. Nahrává málo a o to víc zamrzí, když jsou peníze vloženy do tak diskutabilního projektu. Na svých abonentních koncertech přitom už odehrál mnoho hudby, která by si nahrávku zasloužila.