pondělí, 7. červen 2004

Christa Ludwig: (Wolf, R. Strauss)

Firma Orfeo se může pochlubit jednou z nejzajímavějších recitálových řad, nahraných během Salcburského festivalu. Jsou to často unikátní snímky, někdy ale jen pro úzký okruh milovníků určitého žánru, interpreta či skladatele. Repertoár tohoto CD je pozdněromanticky smutný, náročný a na první poslech málo přístupný. Nejprve pětice písní Richarda Strausse, pak osm písní Hugo Wolfa, po přestávce znovu Strauss a nakonec čtyři písně Mignon J. W. Goetha opět od Hugo Wolfa. Typický recitál pro zhýčkané salcburské publikum, které všechno zná a všechno slyšelo. Orfeo zřejmě chce být edicí pro znalce a vůbec se nezdržuje tím, aby do bookletu přidala texty písní. V doprovodném komentáři sice několikrát ocení skvělou dramaturgii večera, ale o jednotlivých písních se tam mnoho nedozvíme. I tak je to dobrá škola pro každého, kdo chce lépe proniknout do jemného a tajemného kouzla písňových recitálů. Kdo není v písňovém oboru alespoň trochu doma, bude to trochu pro něj velké sousto. Kdo se ale nenechá odradit a poslouchá víckrát, otevře se mu úžasný hudební svět. Christa Ludwig je právem jednou z pěveckých legend druhé poloviny 20. století. Od jejího recitálu těžko očekávat, že to bude špatné. Zaznamenaný koncert se konal v sále salcburského Großes Festspielhausu a způsob interpretace je přizpůsoben akustice velkého prostoru. Je celkově víc "operní", statičtějsí, počítá s dozvukem sálu a dlouho setrvává na tónu. Hlas šestapadesátileté altistky už nemá přirozenou krásu a mladistvou svěžest - pěvkyně si pomáhá technikou, kterou ovšem mistrovsky ovládá, hlas má menší tvárnost, ale každá fráze je propracovaná dokonale. Dramatické vrcholy už působí trochu násilně, ovšem sytá barva, mrazivé hloubky, lyrická pianissima a velké výrazové škály působivost neztrácejí. Výkon klavíristy Erika Werby je rovněž ukázkou velkého mistrovství ve svém oboru.

Vydavatel: Orfeo / Classic

Stopáž: 72:51

Nahráli: Christa Ludwig - alt, Erik Werba - klavír

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.