Chonguri – S. Tsintsadze, J. S. Bach, G. Cassadó, F. Chopin, G. Furé, A. Webern, F. Liszt, T. Demenga, D. Milhaud

(S. Tsintsadze, J. S. Bach, G. Cassadó, F. Chopin, G. Furé, A. Webern, F. Liszt, T. Demenga, D. Milhaud)

Thomas Demenga – violoncello, Thomas Larcher – klavír, Teodoro Anzellotti – akordeon. Produkce: Manfred Eicher. Text: A, N. Nahráno: 8/2004, Clara-Wieck-Auditorium, Sandhausen bei Heidelberg. Vydáno: 2006. TT: 56:55. 1 CD ECM New Series 1914 (distribuce 2HP Production).

Se zajímavým nápadem vytvořit nahrávku ze samých koncertních přídavků – to jest různorodých drobných skladbiček – přichází na tomto CD violoncellista a skladatel-samouk Thomas Demenga. Přídavky jsou specifickými kusy a bývají rozmanité – od virtuózních, přes všeobecně známé a oblíbené melodie, až po jakousi meditativní tečku za celým koncertem. Všem je pak společná určitá odlehčenost, jako kontrast k předchozímu serióznímu výkonu, a ta dovoluje interpretovi například uvést transkripci vybraných „lahůdek“. Velmi různorodá je i skladba 17 drobných kusů na tomto CD, které je nazváno podle úvodní skladbičky gruzínského skladatele Sulkhana Tsintsadze (1925?–?1992) Chonguri . Demenga hraje na violoncello například slavná klavírní Chopinova Nokturna cis moll a Es dur v doprovodu klavíristy Thomase Larchera, Faurého Romanci a Berceuse a vlastní úpravu Bachových chorálů (BWV 614 , 617 , 639 a 648 ) pro violoncello a akordeon (Teodoro Anzellotti). Thomas Demenga je zároveň autorem většiny transkripcí a také dvou původních skladeb: Eine kleine Erregung (podle A. Berga a J. S. Bacha) a New York Honk . Dodám-li ještě, že jako další jsou na CD zařazeny dvě skladby Antona Weberna (atonální Drei kleine Stücke a pozdně-romantické Zwei Stücke z roku 1899), může se zdát, že nahrávka je pěknou „slátaninou“. Nebýt ovšem toho, že Demenga přesně ví, proč kterou skladbu hraje a také obdivuhodně citlivě poskládal pořadí skladeb. „Jak rád bych věděl, co by si říkal Bach, kdyby slyšel jeden z chorálů své sbírky Orgelbüchlein v úpravě pro violoncello a akordeon, těsně navazující na poslední pizzicato gruzínského chonguri! Tato propojení tvoří vždy magický moment, který mám tak rád0¦“, píše mimo jiné Thomas Demenga v obsáhlém bookletu. Nahrávka určitě potěší všechny, kdo si potrpí na slavné melodie a jejich oblíbeným nástrojem je violoncello, ale i náročnější posluchače, kteří budou mít možnost objevovat dosud nepoznané souvislosti.