pátek, 31. říjen 2003

Chick Corea: Rendevous In New York

Nové album Rendezvous In New York přináší na dvou CD výběr z koncertů Chicka Corey, které uspořádal během tří týdnů při příležitosti svých 60. narozenin v prosinci 2001 v newyorském jazzovém klubu Blue Note. Během těchto tří týdnů se na pódiu i v publiku legendárního klubu vystřídalo mnoho známých jmen. Úvodní Coreovo duo se zpěvákem Bobbym McFerrinem navodí svým jemným hudebním humorem hravou atmosféru. Souznění obou sólistů je pozoruhodné, McFerrin při své intonační neomylnosti ještě stačí bavit diváky, svého spoluhráče i sám sebe. Následující trio Corea, Vitouš, Haynes se poprvé sešlo při natáčení Coreova alba Now He Sings, Now He Sobs v roce 1968, a po 33 letech se opět předvedlo ve vrcholné formě. Jedním z Coreových projektů posledního desetiletí je i jeho pocta pianistovi Budu Powellovi, s jejímiž protagonisty Terencem Blanchardem, Christianem McBridem a Joshuou Redmanem se sešel Corea i v Blue Note. Komorní projev dua Corea - Burton mohli posluchači obdivovat již na jejich společném albu Crystal Silence v 70. letech. Křehké souznění Coreova piana a Burtonova vibrafonu doplní další duo s kubánským pianistou Gonzalo Rubalcabou . Jejich společná medley Rodrigova Concierta D'Aranjuez a Coreova standardu Spain nabízí posluchačům proplétající se divoké běhy obou sólistů, perkusivní latinské rytmy i swingové pasáže. Akoustic Band z 80. let s Johnem Patituccim a Davem Wecklem předvedl svojí bravuru ve standardech Bessie's Blues a Autumn Leaves . Coreovo New Trio s Avishaiem Cohenem a Jeffem Ballardem naopak ukazuje perspektivy triového hraní nového tisíciletí. Oba členové tria tvoří zároveň rytmiku posledního velkého Coreova projektu Origin , ve kterém se hlavní protagonista obklopil mladými dravými hráči z nejmladší generace. Na závěr tohoto dvoudiskového kompletu představí Corea další z jeho legendárních seskupení Three Quartet's Band . Spolu s Michaelem Breckerem, Eddiem Gomezem a Stevem Gaddem zahráli první část ze 2. Quartetu s bravurou, která bere dech. Výkony všech zúčastněných instrumentalistů jsou pozoruhodné, ze všech nahrávek je cítit, že byly pořízeny v pohodě, ve velmi příjemné a vřelé atmosféře, tak jak se na oslavu kulatých narozenin sluší a patří. Corea na albu dokazuje, že stále patří k technicky a invenčně nejvyspělejším jazzovým pianistům 2. poloviny 20. století, a že je neméně významnou osobností na poli skladatelském. Je škoda, že se z časových důvodů při Coreových oslavách v klubu Blue Note nepodařilo zorganizovat vystoupení ranné freejazzové skupiny Circle s Dave Hollandem, Barry Altschulem a Anthony Braxtonem. Stejně tak se nepovedlo dát dohromady hudebky ze skupiny Return to Forever , která byla jedním z vůdčích jazzrockových seskupení let sedmdesátých. Rendezvous In New York bylo natočeno nejnovější DSD digitální technologií zaručující zvukově dokonalou plasticitu nahrávek. Bylo vydáno jako hybridní SACD, to znamená, že jeho zvukovou čistotu si nejlépe vychutnají majitelé SACD přehrávačů, ale zároveň je ho možno přehrávat na standardních CD přehrávačích. Z celkově více než 60 hodin nahrané hudby připravuje Corea vydání deseti hodinových CD a DVD věnovaných vždy jednomu z hráčských seskupení, která se na jeho třítýdenních oslavách podílela. Na tyto lahůdky se mohou posluchači těšit koncem letošního roku.

Vydavatel: Stretch Records

Stopáž: 64:25 + 60:55