Charles Ives: An American Journey

Většina Ivesových skladeb vyrůstá z pozadí konkrétní situace nebo zážitku – jsou tedy programní. Jejich nezaměnitelný americký idiom čerpá z ideálů svobody, z patriotismu a religiozity, často se prezentující skrze melodie spirituálů. To platí stejně o písňových miniaturách intimního rázu – například The Things Our Fathers Loved , která přetavuje několik citovaných fragmentů do nového objektu – tak o rozsáhlejších symfonických celcích, z nichž nejrozsáhlejší je na recenzovaném CD cyklus Three Places In New England . Obdivuhodná je výrazová paleta, kterou v rychlém sledu krátkých ploch demonstruje Thomas Hampson nejprve v poněkud schizofrenních Memories , jejichž první část tvoří quasi kabaretní song Ä la Gilbert & Sullivan a druhou romanticky melancholická miniatura, poté v kovbojské baladě Charlie Rutlage , kde sólista za orchestrálního doprovodu přechází ze zpěvu k deklamačnímu – až melodramatickému – přednesu, a znovu jinak ve válečných písních In Flanders Fields a They Are There! , která má charakter vítězného pochodu, jež uzavírá grimasa incipitu americké hymny. Při poslechu posledně jmenované skladby (s výkřiky „hip hip hooray“, „brave boys are now in action“, „they'll smash all dictators to the wall“ atd.), podobně jako cirkusového pochodu The Circus Band , hudba balancuje na hraně kýče, ale vždy překvapí rytmickými a harmonickými finesami, které z nich činí víc, než jen užitkové umění. Kratičká píseň Tom Sails Away se vrací ke komornímu doprovodu klavíru a svým až impresionistickým laděním skýtá Hampsonovi možnost se přenést hluboko do nitra a oprostit se od vnější afektovanosti. Téměř šestiminutová skladba General William Booth Enters Into Heaven , v níž se k sólistovi přidává orchestr a sbor, již svým charakterem poukazuje spíš ke kantátě.

Kromě výše jmenovaných skladeb na nahrávce zaujmou skvěle zahrané orchestrální opusy: miniatura From the Steeples and the Mountains , proslulá The Unanswered Question a fuga ze IV. symfonie , která tu je poněkud vytržená z kontextu. Dále jsou nahrány i sborové žalmy a opusy s církevní tématikou. – Jak jsem konstatoval v úvodu: nahrávka je spíš mozaikou z Ivesova díla, ale to je na ni více než sympatické. Neprezentuje Ivese jako podivína tvořícího „do šuplíku“ v ústraní, ale jako tvůrce žijícího pro svou dobu stejně jako pro budoucnost.

Vydavatel: RCA / BMG

Stopáž: 64:49

Nahráli: Thomas Hampson, San Francisco Symphony Chorus and Orchestra, Michael Tilson Thomas