neděle, 26. prosinec 2010

Carmina Quartet - Fandango

Napsal(a) 

(Boccherini: Kvintet č. 4 D dur pro smyčce a kytaru, G. 448 „Fandango“, La musica notturna delle strade di Madrid – Smyčcový kvintet op. 30/6 C dur, G. 324. Haydn: Smyčcový kvartet F dur op. 3/5, Hob. III:17 „Serenade“. Smyčcový kvartet g moll op. 74/3, Hob. III:74 „Horseman“)

Carmina Quartet (Matthias Enderle, Susanne Frank – housle, Wendy Champney – viola, Stephen Goerner – violoncello), Rolf Lislevand – kytara, Nina Corti – kastaněty, Mauro Spano – mluvené slovo. Produkce: Martin Korn. Text: N, A, F. Nahráno: 3/2009, Castello di San Paolo in Rosso, Itálie. Vydáno: 2009. TT: 78:38. DDD. 1 CD Sony Classical – Sony Music Entertainment (Switzerland) 88697 46117 2 (SonyBMG).

Nerad upozorňuji na využitelnost nahrávky, ale tato deska s u nás neznámým souborem se skvěle hodí k chvílím u krbu, ke sklence dobrého (španělského) vína, možná i ke katarzi po dojmech z doby Vánoc. Producent šťastně spojil dva povahově rozdílné a přitom v lecčems hudebně příbuzné skladatele druhé poloviny 18. století, dva nádherné (náladově rozmanité) kvartety Josepha Haydna a půvabné skladby Boccheriniho, v nichž hraje nezastupitelnou roli kytara, kterou mimochodem obdivuhodně ovládá Nor Rolf Lislevand . Velmi doporučuji vaší pozornosti zvláště oba Haydny. Carmina Quartet , který se zformoval v roce 1984, je hraje s hlubokou znalostí stylu a přesně v rytmu, dynamice i agogice. Trochu mi jen scházel větší emoční vklad, ale uznávám, že je to věc osobního vkusu. Boccherini je díky španělskému koloritu a účasti skvělé hráčky na kastaněty a tanečnici Nině Corti zvukově šťavnatější a najdete zde řadu kouzelných kompozičních momentů. Ozvláštněním je recitace skladatelových vysvětlivek před „noční procházkou po Madridu“.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.