středa, 6. červenec 2005

Camille Saint-Saëns: Samson et Dalila

Plácido Domingo, Olga Borodina, Sergei Leiferkus aj., Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, James Levine, Peter McClinock - režie, Richard Hudson - scéna. Produkce: Elijah Moshinsky. Titulky: A, N, Š, čínsky. Nahráno: live, 28. 9. 1998, Metropolitan Opera. Vydáno: 2004. Zvuk: Stereo: PCM/Surround: Dolby Digital 5.1 & DTS 5.1. 1 DVD Deutsche Grammophon 073 0599 (Universal Music).

DVD zachycuje živé provedení Saint-Saënsovy opery v Metropolitní opeře 28. 9. 1998. Bylo to představení slavnostní nejen tím, že otevíralo novou sezonu, ale i proto, že bylo uspořádáno jako oslava třicetiletého výročí debutu Plácida Dominga na této světově proslulé scéně. Disk tak nepřináší jen představení opery, ale i slavnostní ceremoniál, který následoval.

Samotné představení je dokonalou souhrou profesionálních výkonů pěvců, sboru, scénografie. Domingo exceluje pěvecky i herecky, Olga Borodina je navzdory svému objemu opravdu krásná, jak se na Dalilu sluší a patří. O své připravenosti přesvědčí sbor hned v první scéně, v níž skladatel rozvíjí komplikovanou polyfonii. Pro mne bylo největším požitkem vnímat přesnou a bezchybnou práci orchestru pod taktovkou Jamese Levina . Ve třetím dějství má poměrně náročný part zvonkohra, která na mnoha místech unisono provází sborové hlasy. Mezi zvonkohrou v orchestřišti a sboristy na scéně je vzdálenost - odhaduji - třicet metrů. Ale za celou dobu neslyšíme sebemenší rytmickou nepřesnost.

Představení Met málokdy oslovují svou scénografií. Videozáznamy, které jsem měl možnost shlédnout, nás obvykle zasypávají prachem z kašírovaných realistických kulis a krajně konzervativních kostýmů. Scénické pojetí Samsona a Dalily je však moderním divadlem s imaginativní barevnou scénografií a přirozenou, muzikální režií Petera McClintocka . Samotná opera má blízko k oratoriu, dlouhé monology trochu připomínají Wagnera, takže Saint-Saëns měl s uvedením díla ve Francii problémy. Naopak ryze francouzské jsou baletní scény. Právě při nich nejlépe vychutnáme scénografická kouzla a vycizelovanou hru Levineova orchestru. DVD nabízí též rozhovor s Domingem a fotogalerii z představení MET. Není potřeba zbožňovat Plácida Dominga k tomu, abychom byli z tohoto DVD disku opravdu nadšeni.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

EAN: 0730599