Camilla de Rossi – Santa Beatrice d’Este

Graciela Oddone – soprán , Denis Lakey – kontratenor , Makoto Sakurada – tenor , Lisandro Abadie – bas , Musica Fiorita , Daniela Dolci – dirigentka . Text: N, A. Nahráno: 5/2007 kostel sv. Kříže, Binningen, Švýcarsko. Vydáno: 2010. TT: 77:40. DDD. 1 CD ORF Edition Alte Musik. ORF 3092.

Camilla de Rossi, Římanka – tak je označena na titulní straně oratorií skladatelka, která je už po desetiletí předmětem zájmu hudebních historiků, ale o níž stále téměř nic nevíme: žádná data narození, sňatku, úmrtí, žádné údaje o hudebním vzdělání, cestách, příjmech atd. Dochovalo se jen pět jejích skladeb – jedna světská kantáta a čtyři oratoria uložená v Rakouské národní knihovně ve Vídni, která byla provedena na císařském dvoře v letech 1707 – 1710. Jedno z nich zhudebňuje starší libreto proslulého patrona umělců kardinála Benedetta Pamphiliho o světici 13. století. Beatrice ze slavného ferrarského rodu d‘Este se rozhodla zasvětit život Bohu poté, co její snoubenec den před svatbou podlehl válečným zraněním. Toto oratorium zaznělo roku 1707 ve Vídni a pak ještě roku 1712 v italské Perugii. Jde o tradičně dvoudílné dílo, které obsahuje osmnáct árií a dva duety s recitativy, nikoli však otrocky střídané jednotlivými postavami, ale s ohledem na dramatickou výstavbu jednoduchého příběhu. Překvapivě přináší dobrou hudbu, příjemné, svěží melodie ve vzájemně odlišných áriích. Dokládá tak, že se nevyžadovala originální hudba, ale ovládání kompozičního stylu, dobré vedení hlasů a plynulá harmonie. O to lákavější hádankou je pro nás Camilla de Rossi! Po oratoriích S. AlesioIl Sacrifizio di Abramo je Santa Beatrice d‘Este už její třetí skladbou, kterou dvě desítky let existující švýcarský soubor Musica Fiorita pod vedením cembalistky a varhanice Daniely Dolci natočil (mimochodem v první světové nahrávce a přesně 300 let od prvního provedení) a je dalším výborným příspěvkem k reprezentaci skladatelek v evropských dějinách, jak se jim ostatně soubor věnuje. Ve stylové interpretaci bych vyzdvihla zejména vystižení adekvátního výrazu. Zaujme japonský tenorista Makoto Sakurada jako Rádce, argentinská sopranistka Graciela Oddone jako Beatrice a majitel pohyblivého basbarytonu Lisandro Abadie z Argentiny jako Ezzelino. Snímek činí celkově vyrovnaný dojem a rozhodně stojí za pozornost.