středa, 31. květen 2006

Bohuslav Matěj Černohorský: Laudetur Jesus Christus (výběr z díla)

Bohuslav Matěj Černohorský: Laudetur Jesus Christus (výběr z díla) Bohuslav Matěj Černohorský: Laudetur Jesus Christus (výběr z díla)

Pavel Černý - varhany, Hipocondria Ensemble, Jan Hádek - um. ved., Societas Incognitorum, Eduard Tomaštík - um. ved. Produkce: Vítězslav Janda. Text: Č, A. Nahráno: 3/2004, 6/2005, kostel Nejsvětější Trojice, Smečno, 7/2005, kostel Farního sboru Českobratrské církve evangelické, Nymburk. Vydáno: 2005. TT: 49:10. DDD. 1 CD Arta F10139 (distribuce 2HP Production).

Bohuslav Matěj Černohorský (1684 - 1742) nechybí snad v žádné publikaci o dějinách české hudby a přece je třeba položit si otázku, zda ho dostatečně známe. Odpověď na ni nabízí nová nahrávka, a to jak díky fundované a přitom čtivé biografické črtě v bookletu, tak díky svěží interpretaci. Možná nejbaroknější český skladatel, pronásledovaný i hýčkaný osudem, zřejmě výborný varhanní improvizátor, pedagog, minorita uznávaný mnohem víc v cizině než doma, autor slavného moteta Laudetur Jesus Christus , které jediné vyšlo za jeho života tiskem, atd. atd. - dokonce i v nepočetně dochované tvorbě Černohorského lze tuto mnohotvárnost najít a zachytit.

Dramaturgie postavila do středu celého projektu emotivně vyostřené offertorium Quare Domine irasceris , plné disonancí a barokního patosu, komponované a interpretované s velkým subjektivním nasazením. To je nejniternější místo disku, které kontrastuje s předcházejícími mariánsky zaměřenými skladbami a s "malými" nešporami stejně jako s následujícím virtuózním Regina coeli laetere pro soprán, violoncello a basso continuo (sólo Jana Chocholatá ), připomínajícím sršící prskavku, i se závěrečným, důstojným Laudetur Jesus Christus. Oba soubory, instrumentální Hipocondria Ensemble a vokální Societas Incognitorum , se ke spolupráci nespojily poprvé a zúročily zde své zkušenosti s hudbou českých mistrů 17. a 18. století. Jejich zbraní je snaha o kompaktní zvuk, který působí neotřele, plný vnitřní energie a přes některé příliš autentické pazvuky příjemně. Varhanní skladby nahrál Pavel Černý na cenných varhanách v kostele Nejsvětější Trojice ve Smečně, jejichž zvukové možnosti evokují atmosféru improvizací Černohorského a jeho nejbližších následovníků.

Ve vánoční době přesycené koledami tak přichází na trh titul osvěžující svou obecně duchovní tématikou a především muzikantsky radostným podáním.

Stopáž: 49:10