sobota, 2. březen 2002

Bohuslav Martinů: Tři české tance pro klavír, Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír, Sonatina pro klarinet a klavír, Impromptu

Všichni členové souboru Ensemble Moravia jsou absolventy ostravské konzervatoře a není pochyb o tom, že jim právě tato škola dala skvělé základy k dalšímu studiu. Na jejich prvním profilovém CD oceníme nejen muzikálnost, výborné technické vybavení a vysokou tónovou kulturu všech interpretů, ale navíc ještě to, co se na posluchače daří přenést jen vzácně: potěšení ze hry a radost ze života. Eliška Gazdová podává Tři české tance svižně, s vtipem a lehkostí, jako by hrála Mozarta či Scarlattiho. V dalších skladbách tato klavíristka navíc vystupuje jako vynikající umělecká partnerka ostatních členů souboru (v případě Lukáše Novotného je pak dokonce i partnerkou životní). Violoncellista Lukáš Novotný se ve Variacích na Rossiniho ukazuje v nejlepším světle - a téma k variacím hraje tak neodolatelně, že se neubráníme úsměvu. Igoru Františákovi se podařilo vnést do Klarinetové sonatiny tolik poezie a průzračných barev, jako by nahrávka vznikla někde na rozkvetlé jarní louce. I z krátkého příležitostného Impromptu dýchá v podání Daniela Davida dobrá pohoda. Závěrečná skladba nahrávky, klavírní trio Bergerettes , odkazuje svým názvem na pastorální inspiraci. Všichni hráči tria předvedli už v předchozích skladbách, jak je jim Martinů blízký, a skladatelovy líbezné melodie dokázali i v tomto díle rozeznít zpěvně jako lidové písničky. Poslech tohoto CD je mimořádně osvěžujícím zážitkem, jakého je nám dopřáno jen málokdy.

Vydavatel: Slovart Records

Stopáž: 52:34

Nahráli: David Daniel - housle, Lukáš Novotný - violoncello, Eliška Novotná - klavír, Igor Františák - klarinet

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.