neděle, 14. srpen 2005

Bohuslav Martinů: Skladby pro cembalo - Manuel de Falla: Koncert pro cembalo, flétnu, hoboj, klarinet, housle a violoncello

Bohuslav Martinů, Manuel de Falla Bohuslav Martinů, Manuel de Falla

Monika Knoblochová - cembalo, Lenka Kozderková-Šimková - flétna, Vladislav Borovka - hoboj, Karel Dohnal - klarinet, Václav Fürbach - fagot, Adéla Štajnochrová, Daniela Oerterová, Eleonora Machová - housle, Vojtěch Semerád - viola, Tomáš Strašil - violoncello, Jan Buble - kontrabas, Jana Vychodilová - klavír, Michal Macourek - dirigent. Produkce: Monika Knoblochová. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 7/2004, kostel sv. Kunhuty, Bamberk. Vydáno: 2005. TT: 59:06. DDD. 1 CD Supraphon SU 3805-2.

Reprezentantka mladé generace naší cembalové hry Monika Knoblochová může být i přes své mládí na co pyšná. Šíře jejího repertoáru sahá od staré hudby až po nejnovější tvorbu a za své interpretační počiny už byla v minulosti také několikrát oceněna - mezi jinými má na svém kontě 3. místo ze soutěže Pražské jaro 1999, umocněné navíc zvláštní cenou za nejlepší provedení cembalového koncertu Bohuslava Martinů.

A právě Martinů dominuje také tomuto CD, které letos vyšlo péčí Supraphonu. Kromě zmíněného Koncertu pro cembalo a malý orchestr , Dvou skladeb pro cembalo , Sonáty pro cembalo a Dvou impromptu pro cembalo přináší album také Martinů komorní Promenády pro flétnu, housle a cembalo . To vše pak na nahrávce doplňuje ještě Koncert pro cembalo, flétnu, hoboj, klarinet, housle a violoncello Manuela de Fally.

Je vždy věcí nadmíru citlivou hodnotit výkon slibně se vyvíjejícího talentu. Je jasné, že samotné ceny z mezinárodních soutěžních klání nejsou ještě automaticky zárukou vstupu do světa interpretačních špiček a širšího posluchačského povědomí. To vše ukáže čas.

Faktem je, že Monika Knoblochová přichází se svěží, pečlivě sestavenou a posluchačsky příjemnou nahrávkou. Preciznost a promyšlenost je znát také z její hry. Ať jsem však poslouchala sebelépe a sebedéle, přece jen mi něco scházelo. Postrádala jsem onen nezbytný příval hudební energie, bezprostřednost, větší přesvědčivost ve výrazu. V případě ostatních nástrojů, zejména pak v Promenádách navíc dojem občas kazily místy intonačně nejisté a zvukově ne zcela uspokojivé housle (v této souvislosti se mi vybavily Martinů Tři madrigaly pro housle a violu , které s onou odzbrojující energičností podaly violistka Jitka Hosprová a houslistka Veronika Jarůšková na albu Rhapsody z roku 2002).

Každopádně příznivcům cembalové literatury (a nejen jim) by album Moniky Knoblochové uniknout nemělo. Provází je mimo jiné i zasvěcené informace v bookletu z pera Aleše Březiny , které objasňují pozadí vzniku jednotlivých skladeb.

Stopáž: 59:06

Nahráli: Monika Knoblochová - cembalo, Lenka Kozderková-Šimková - flétna, Vladislav Borovka - hoboj, Karel Dohnal - klarinet, Václav Fürbach - fagot, Adéla Štajnochrová, Daniela Oerterová, Eleonora Machová - housle, Vojtěch Semerád - viola, Tomáš Strašil - violoncello, Jan Buble - kontrabas, Jana Vychodilová - klavír, Michal Macourek - dirigent