pátek, 4. říjen 2002

Benjamin Schmid, Daniel Raiskin: Double concertos - Britten, Bruch, Benjamin

Sám podtitul CD naznačuje, že se jedná o výběr z bohaté literatury koncertantních děl pro obsazení housle a viola. Houslista Benjamin Schmid a violista Daniel Raiskin spolu s Berliner Symphoniker a dirigentem Liorem Shambadalem nahráli tři díla tohoto druhu, která vznikla v rozmezí let 1911 - 1937. Klíčem k pochopení výběru autorů je citát Arnolda Schönberga uvedený na začátku doprovodného textu: "Stará romantika zemřela, nechť žije dlouho ta nová." Tři díla skladatelů různých generací zastoupených na tomto CD spojuje pojem romantismus. Dvojkoncert pro housle, violu a orchestr e moll Maxe Brucha 1911 je návratem třiasedmdesátiletého skladatele ke kompozičnímu stylu tvorby jeho mládí. U Dvojkoncertu h moll pro housle, violu a orchestr Benjamina Brittena 1932 jde naopak o velmi rané dílo, které sám tehdy považoval za málo aktuální a proto dlouho leželo nepovšimnuté ve skladatelově archívu. Romantická fantasie Arthura Benjamina 1937 psaná pro virtuózního violistu Lionela Tertise svým názvem, formou, rozvržením, instrumentací a různými citacemi reaguje na romantickou hudební tradici. Benjamin Schmid a Daniel Raiskin působící jako sóloví a komorní hráči spolu nespolupracují poprvé. Jsou již delší čas uměleckými partnery a uvedli společně řadu koncertantních děl pro housle a violu. Oba dvojkoncerty i Romantická fantasie poskytují interpretům nejen prostor pro předvedení brilantní nástrojové techniky, ale i možnost předestřít osobité zvukové kvality nástroje. Sólisté těchto nabídek plně využívají. Jejich hudební komunikace se opírá o maximální pozornost k detailům charakteru zvuku obou nástrojů, kterými na sebe sólisté citlivě a otevřeně reagují. Vytvářejí tak velmi pestrou, nápaditou, významy naplněnou podobu uvedených děl bez toho, že by porušovali vnitřní vyváženost a logiku skladeb. Velkou měrou se na tom též podílí plasticky znějící orchestr, který nenásilně vytváří hudební proud, jímž jsou sólisté unášeni. Rodí se tak hudba, jejíž poslech je krásným hudebním zážitkem.

Vydavatel: Arte nova classics / BMG

Stopáž: 63: 59

Nahráli: Benjamin Schmid - housle, Daniel Raiskin - viola, Berliner Symphoniker, Lior Shambadal