čtvrtek, 10. červenec 2003

Benjamin Britten: Albert Herring

Tříaktovou komickou operu Albert Herring napsal Benjamin Britten na libreto Erica Croziera podle Maupassantovy novely z roku 1888. Opera o Albertovi, který byl zvolen po dlouhém marném hledání vhodné kandidátky "královnou" máje, a pak přes noc zmizel, měla premiéru v roce 1947 na festivalu v Glyndebourne pod skladatelovou taktovkou, titulní roli zpíval Peter Pears. Britten je snad jediným anglickým skladatelem, který se výrazně prosadil svými operami po celém světě. Jeho Albert Herring byl v Česku inscenován celkem sedmkrát a stal se tak nejčastěji uváděnou Brittenovou operou u nás. Poprvé zazněl v Plzni roku 1957. Dvou inscenací se u nás dočkaly Brittenovy opery Peter Grimmes , Sen noci svatojánské a Žebrácká opera , jednou bylo uvedeno Zneuctění Lukrécie , Noemova plavba a Utahování šroubu . Albertu Herringovi předcházely Brittenovy velké opery Peter Grimmes a Zneuctění Lukrécie. Přestože Britten skládal především vážné opery, i v komickém Albertu Herringovi dokázal svůj nesporný talent, smysl pro dramatičnost a výstavbu díla.

Komorní orchestr City of London Sinfonia přesvědčivě řídil Richard Hickox , jenž zdárně vystihl celou šíři Brittenovy partitury, která obsahuje velkou výrazovou škálu od parodie na velkou operu až po moderní rafinovanost. (Hickox již pro Chandos natočil také komplety Brittenových oper Peter Grimes, Billy Budd , Zneuctění Lukrécie a operety Paul Bunyan .) Titulní role se sebejistě ujal tenorista James Gilchrist obdařený nádhernou barvou hlasu. Zdařile vystihl charakter postavy především ve druhém jednání. Také ostatní role byly obsazeny velmi vhodně. Za zmínku stojí jmenovat Lady Billows v podání Susan Bullock nebo Florence Pike v podání Sally Burgess .

Přestože na CD vyšel také komplet opery dirigovaný samotným autorem a před několika málo lety se na trhu objevily současně další dva snímky, považuji vydání této nahrávky za opodstatněné.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 72:30 + 74:57