Béla Bartók: Sonáta pro housle a klavír č. 1, Sonáta pro housle a klavír č. 2, Sonáta pro sólové housle

Všechny tři houslové sonáty Bély Bartóka, které přináší toto CD, představují interpretačně nezvykle obtížné skladby. Jejich náročnost vyplývá z vysoké úrovně interpretů, pro něž byly původně zamýšleny. První a druhou sonátu pro housle a klavír (1921 a 1922) zkomponoval Bartók pro maďarskou houslovou virtuózku Jelly Aranyi a pro sebe. Dodejme, že Bartók byl v době jejich vzniku činný nejen v oblasti kompozice a etnomuzikologie, ale že také vyučoval na budapešťské akademii klavír a příležitostně sám podnikal koncertní cesty do zahraničí. Sonátu pro sólové housle (1944) napsal Bartók rok před svou smrtí na objednávku fenomenálního houslisty Yehudi Menuhina. Houslista Christian Tetzlaff a klavírista Leif Ove Andsnes jsou ideálními interprety těchto náročných skladeb. Oba vystupují též jako výborní sóloví hráči, vyznačující se samozřejmou a jistou technikou a širokým rejstříkem barev. Na této nahrávce upoutá jejich vynikající souhra, díky níž se zdánlivě velmi nezávislé party klavíru a houslí spojují v nedílný celek, vedený jedinou myšlenkou. Oba interpreti mají velký smysl pro detail, který však vždy nalézá svoje opodstatnění v dobře vystavěném celku. Podání všech tří skladeb je nesmírně citlivé a expresivní, s četnými agogickými změnami a zlomy, nikdy však neupadá do nepatřičně romantického sentimentu. Zvlášť působivě vyznívají oběma hráčům pianissimové mysteriózní plochy. V sólové sonátě ještě navíc vyniká silné polyfonické myšlení houslisty. Myslím, že tato nahrávka potěší nejen příznivce hudby 20. století, ale také všechny milovníky dobré komorní hudby.

Vydavatel: Virgin Classics/EMI

Stopáž: 78:43