sobota, 23. červenec 2005

Béla Bartók: Klavírní koncerty

Krystian Zimerman, Leif Ove Andsnes, Hélène Grimaud - klavír, Chicago Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Pierre Boulez. Produkce: Dr. Marion Thiem. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2001, Orchestra Hall, Chicago (č. 1), 2/2003, Grosser Saal, Philharmonie, Berlín (č. 2), 10/2004, Jerwood Hall, Londýn (č. 3). Vydáno: 2005. TT: 76:25. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 00289 477 5330 (Universal Music).

Klavírní koncerty Bély Bartóka neodmyslitelně patří (zhruba od poloviny šedesátých let) na dirigentský repertoár Pierra Bouleze - s tím, že hlavní pozornost Boulez věnoval prvním dvěma. Nyní máme v ruce srovnávací nahrávku všech tří, každý je interpretován jiným sólistou a orchestrem.

Bartókova hudba (koncerty nevyjímaje) se vyznačuje zvláštní kombinací niternosti, témbrové drobnokresby, quasi folkloristických naivi-stických elementů a tanečně rytmické bezprostřednosti. Pokud interpret některou z těchto složek potlačí, je výsledek vždy o cosi ochuzen.

Ze všech tří nahrávek bych nejlépe hodnotil Klavírní koncert č. 2 v podání Leifa Ove Andsnese a Berlínských filharmoniků - je zřejmě nejkomplexnější. Dokonalost v detailech (souhra, frázování) je samozřejmostí, k tomu přistupuje sólistova energie a rytmická dravost. Boulezův cit pro tektonické vrcholy skladby je přímo ukázkový, orchestr zní plně, nikoliv hrubě. Nahrávka Klavírního koncertu č. 1 (Krystian Zimerman, Chicago Symphony Orchestra ) je naopak zajímavější v tišších pasážích - Zimerman je perfekcionista s dokonalou tónovou kulturou, ve vypjatých místech je však příliš uměřený a málo expresivní (totéž platí i o orchestru). Artikulace synkopického tématu třetí věty je někdy toporná až nepřesná, schází jí rytmický odpich. Klavírní koncert č. 3 (HélÉne Grimaud, London Symphony Orchestra ) zní nejméně přesvědčivě, ve druhé větě se vyskytují překvapivé intonační nedostatky (akordy ve dřevech), ve třetí větě rytmické. Sólistka navíc poměrně zvláštně (a rušivě) artikuluje téma druhé věty - akordy v levé ruce hraje neustále se zpožděním oproti melodii v pravé.

Celkové vyznívá nahrávka kladně, každý posluchač má možnost ocenit klady i zápory jednotlivých interpretačních přístupů.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 76:25

EAN: 002894775330

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).