Bedřich Smetana – Dalibor

Václav Zítek – baryton, Vilém Přibyl – tenor, Bohuslav Maršík – bas, Jaroslav Horáček – bas, Miloš Ježil – tenor, Eva Děpoltová – soprán, Naďa Šormová – soprán, Sbor opery Státního divadla v Brně, Josef Pančík – sbormistr, Státní filharmonie Brno, Václav Smetáček – dirigent. Text: Č, A. Nahráno: 1979. Vydáno: 2012. TT: 79:16, 65:19. AAD. 2 CD Supraphon SU 4091-2.

Třetí operní dílo Bedřicha Smetany mělo svoji premiéru symbolicky v den položení základního kamene Národního divadla. I když jej soudobá kritika vinila z přílišného „wagneriánství“, dnes řadíme Dalibora ke stěžejním dílům operního odkazu velkého skladatele. Českým národem byl Dalibor chápán jako symbol boje za svobodu a přirovnávání k Beethovenově Fideliovi bylo tehdy příznačné. Smetana zde zúročil zkušenosti s kompoziční stavbou, instrumentací i se strukturováním dramatického účinu tak mistrně, že se opera Dalibor právem dodnes těší zájmu domácího i zahraničního publika. Nahrávka Supraphonu pořízená v roce 1979 v brněnském studiu Stadion nabízí velmi kvalitní výkony sólistů, sboru i Státní Filharmonie Brno , to vše vedené neomylnou rukou legendárního Václava Smetáčka , zkušeného dirigenta orchestrálního (v zahraničí často i operního). Part Dalibora byl svěřen Vilému Přibylovi , tenoristovi s technicky dokonale tvořeným tónem, s osobitou barevností hlasu a citem pro frázování. Jako Dalibor vzbudil zaslouženou pozornost ve skotském Edinburghu v polovině 60. let na svém prvním zahraničním zájezdu se souborem Národního divadla. Miladu, Daliborovu žalobkyni a posléze milující obhájkyni, vytvořila Eva Děpoltová , která získávala mnohé úspěchy rovněž na zahraničních pódiích. V jejím projevu je vysoká muzikálnost, dramatické cítění a je zde znát i školení renomované ruské sopranistky Jeleny Obrazcovové, která přispěla širokému interpretačnímu rejstříku Děpoltové k uplatnění opernímu i koncertnímu. Také další sólisté podávají spolehlivý výkon, Václav Zítek jako český král Vladislav, Bohuslav Maršík v roli velitele hradní stráže Budivoje, Jaroslav Horáček jako žalářník Beneš či Naďa Šormová jako selské děvče Jitka. Všichni pěvci patřili ve své době k velkým jménům a jejich věrohodný výkon spolu se sborem a orchestrem umocňuje pevná ruka Smetáčkova. Smetanovy melodie nepostrádají jímavost i patos, sborové odhodlání i obavy lidu v úvodu Dnes ortel bude provolán či závěrečný milostný duet Dalibora a umírající Milady budí respekt. Supraphon zvolil pro své archivní nahrávky řadu Czech Opera Treasures a zdařile remasterovaný Dalibor zde zaujímá důstojné místo. Pro tvůrce bookletů a zejména titulů zajímavého a přínosného projektu lze mít jen dvě prosby – rozšířit stručný, ale vysoce fundovaný text Jana Králíka o alespoň základní data o umělcích a především věnovat větší péči grafice titulů. I moderní pojetí by mělo reflektovat dílo, které reprezentuje.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: