čtvrtek, 4. listopad 2010

Bedřich Smetana - České tance I, II, Črty op. 4, 5

Napsal(a) 

Bedřich Smetana - České tance I, II, Črty op. 4, 5 Bedřich Smetana - České tance I, II, Črty op. 4, 5

Věra Řepková – klavír. Produkce: Vít Roubíček. Text: Č, A. Nahráno: 3, 4/1959, rozhlasové studio, Praha. Vydáno: 2010. TT: 79:40. AAD. 1 CD Radioservis CR0478-2.

V letošním roce si připomínáme dvojí výročí legendární české pianistky Věry Řepkové : 21. července uplynulo 100 let od jejího narození a 3. května 20 let od jejího úmrtí. Umělecká dráha Věry Řepkové byla zcela výjimečná: už jako šestiletá vystoupila na samostatném (!) koncertě, ve čtrnácti letech začala studovat na mistrovské škole Pražské konzervatoře, po roce 1929 působila jako rozhlasová klavíristka v Ostravě, Košicích a Brně a nakonec – od roku 1940 – v Praze. To, co zvládla za dobu své umělecké kariéry, je skutečně fascinující. Československý hudební slovník udává, že jen k roku 1964 zahrála „na 10 000 skladeb od více než 1 000 autorů“. Zcela mimořádně se pak Řepková zasloužila o propagaci díla Bedřicha Smetany. Za její uměleckou činnost se jí dostalo řady státních ocenění. Svůj hudbou naplněný život však Řepková nakonec dožila v naprostém ústraní. Poté, co ukončila koncertní dráhu, se odstěhovala ke své sestře do Košťálova u Semil a traduje se, že se klavíru už nikdy ani nedotkla.

Do dějin české klavírní interpretace se Řepková zapsala nejen neuvěřitelným rozsahem svých aktivit, ale především tím, že jako první česká pianistka nastudovala a nahrála Smetanovo souborné klavírní dílo. Vzácný jedenáctideskový komplet, natočený v padesátých letech minulého století, vlastní dnes už jen málokdo. Radioservis proto určitě udělal radost všem, kdo by si rádi znovu připomněli umění jedné z nejvýznamnějších smetanovských interpretek. Nutno říci, že čas neubral rozhlasové nahrávce Českých tancůČrt na kvalitě ani v nejmenším. Interpretace Věry Řepkové působí i po půlstoletí překvapivě moderně. Klavíristka hraje tyto skladby s obrovským nadhledem a švihem, ohromuje skvělou a lehkou technikou, okouzluje jemnými dynamickými odstíny, dokáže dojmout v lyrických pasážích i naopak zase strhnout vervní, téměř „chlapskou“ razancí. Nade vše pak na těchto snímcích obdivuji přirozenou muzikálnost provedení. Řepková má Smetanovy skladby zažité do poslední noty a hraje je s nenapodobitelnou samozřejmostí. Nic v nich nepůsobí vyumělkovaně či neupřímně. Pianistce věříme každý tón. Už jen proto považuji její smetanovské nahrávky za nadčasové.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.