středa, 26. říjen 2011

Bedřich Smetana - Bagatelles et Impromptus, Galopp D dur, Galopp di bravoura, Louisina polka, Jiřinková polka, Vzpomínka na Plzeň, ...

Napsal(a) 

Jitka Čechová – klavír . Text: Č, A, N, F. Nahráno: 2 – 3/2011, Studio Martínek, Praha. Vydáno: 2011. TT: 78:55. DDD. 1 CD Supraphon SU 3845-2.

Na pátém CD svého smetanovského kompletu nám Jitka Čechová nabízí skladatelova díla z let 1831–1844, tedy z nejranějšího období jeho tvorby. V žánrově pestré nahrávce převládají taneční skladby – kvapíky, čtverylky, valčíky a polky – k nimž lze přiřadit i tzv. Mazurkové capriccio. Smetanovu tvorbu „vážného“ zaměření tu reprezentují vedle oblíbeného cyklu Bagatelles et Impromptus čtyři další skladby: tři ImpromptusDuo sans mots. Už v cyklu Bagatelles et Impromptus, jenž nahrávku zahajuje, oceníme u Jitky Čechové bohatství výrazových nuancí, obdivuhodné vystižení nálad, neobyčejnou barevnost a v neposlední řadě překrásně vystavěné melodie. Tři Impromptus nezapřou silný vliv Schumannův a Chopinův a zaujmou odvážnými harmoniemi i pozoruhodnou nástrojovou sazbou. Z prvních dvou Impromptu dýchá jakási zvláštní melancholie (v prvním Impromptu téměř „ruská“), třetí Impromptu vyznívá spíše idylicky. Jitka Čechová tyto rozsáhlé skladby dokonale přednesově i zvukově odstínila a vybavila je působivými rubaty. Mendelssohnovské Duo sans mots je skladbou spíše salonní, ale umělkyně je hraje decentně a vkusně, takže víc než „salonnost“ této hudby vnímáme její melodickou průzračnost. Taneční skladby Smetanovy představují pro interprety problém zcela jiného rázu než skladby „vážné“. Smetana si v nich většinou nekladl žádné „vysoké“ cíle a především čtverylky a kvapíky (první z nich, Kvapík D dur , pochází údajně z roku 1831 – to bylo Smetanovi 7 let!) přinášejí hudbu vysloveně „užitkovou“. Od Jitky Čechové však vůbec neznějí prostomyslně či naivně. Pianistka je hraje s jiskrou a brilancí, s vtipem a se zjevným potěšením, které se lehce přenese i na posluchače. Ve Valčících už bezpečně poznáváme smetanovskou dikci a v jejich provedení vnímáme zpěvně vedené melodické linie i okouzlující barevnost (sametový soprán v pátém valčíku jako by už ani nebyl z tohoto světa). Mazurkové capriccio překvapí posluchače výraznou chopinovskou dikcí a kompozičně i interpretačně zajímavě pojatým středním dílem. Vrcholem CD jsou čtyři nejznámější polky: Louisina, Jiřinková, Ze studentského životaVzpomínka na Plzeň. Jemnými úhozovými odstíny a neméně jemnými agogickými posuny z nich Jitka Čechová vyčarovala nesmírně půvabné poetické obrázky. Mimořádně krásná jsou ve všech čtyřech polkách tria, působící sama o sobě jako drobné příběhy. A trio Louisiny polky – s průsvitně vrstvenými hlasy a s výrazem rozkošně nevinné dívčí koketerie – je v podání Jitky Čechové přímo neodolatelné.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.