booklet
Po Smetanových polkách a Českých tancích pokračuje
Petr Jiříkovský v kompletní nahrávce skladatelova klavírního díla čtyřmi programními cykly.
Bagatelly et impromptus napsal zamilovaný dvacetiletý Smetana pro Katynku Kolářovou v roce 1844, dvě řady
Črt vyšly tiskem poprvé v roce 1858, vznikly však o řadu let dříve,
Sny pocházejí z roku 1875, z období vrcholících prací na cyklu Má vlast. Jednotlivé skladby prvních tří cyklů svým rozsahem jen málokdy překročí dvě stránky a řada z nich je technicky přístupná už středně zkušeným klavíristům.
Vzpomínka a
Přívětivá krajina patří k nejhranějším Smetanovým klavírním skladbám vůbec, neméně oblíbená je však i
Scherzo-polka , jejíž nástrojová sazba je už vysloveně virtuózní. Přestože v těchto raných Smetanových "drobnostech" cítíme vliv Schumannův či Chopinův, je jejich hudební řeč nezřídka značně osobitá a nekonvenční. Petr Jiříkovský k nim přistupuje sympatickým způsobem a jeho podání je upřímné v nejlepším slova smyslu. Pracuje velmi decentně s agogikou a jeho rubata jsou tak citlivá, že je mnohdy téměř nevnímáme (jedinou a naprosto pochopitelnou výjimkou je
Pohádka s dramatičtějším tempovým průběhem), odlehčuje výraz úhozově (půvabné staccatové trio Scherzo-polky) i dynamikou (efektní pianissimo v závěru
Lásky ), takže skladby skutečně působí bezprostředně jako lehce nahozené akvarely ve skicáři. Oproti schumannovsko-chopinovské intimitě raných Smetanových cyklů mají Sny efektní a rozevlátou lisztovskou fakturou. Petr Jiříkovský je technicky výborně vybaven a Sny přednáší nesmírně barvitě a plasticky. Navíc se mu podařilo celý cyklus výrazově propojit a podat jej jako jednotný a dokonale vygradovaný celek. Tady už se o nejedná o skici, ale o velké malby olejem, odrážející svět českého romantismu v rozsahu a intenzitě, jaká je v naší klavírní literatuře opravdu mimořádná.
Vydavatel: Studio Matouš
Stopáž: 61:32
Nahráli: Petr Jiříkovský - klavír
Body: 5 z 6