středa, 6. únor 2002

Barbara Strozzi: Opera Ottava - Arie & cantate

Árie a kantáty Barbary Strozzi jsou nahrávkou, jež by neměla ujít pozornosti nikoho, kdo vyhledává hudbu mimořádných kvalit. Barbara Strozzi (1619-1677) získala jméno od svého adoptivního otce Giulia Strozziho, slavného básníka, jenž mimo jiné spolupracoval s Claudiem Monteverdim. Barbara, žijící převážně v Benátkách, byla nejen okouzlující zpěvačkou, ale i výbornou skladatelkou (Cavalliho žačkou). Všech osm skladeb na této nahrávce pochází z její osmé sbírky vokálních děl vydané roku 1664 a všechny také mají jako své ústřední téma lásku. Vlastní literární zpracování je však velmi rozmanité, což platí dvojnásob i o zhudebnění. Strozzi je právoplatnou dědičkou první generace italských barokních skladatelů objevujících nové oblasti hudby. Základním principem její tvorby je kontrast, a tak jsou její skladby plné neobvyklých melodických a harmonických nápadů a postupů; recitativy jsou velmi exaltované a harmonicky bohaté, formální struktury vynalézavé. Zvukomalba a "bizzarie" jsou na denním pořádku, stejně jako početné ozdoby, které jsou však zčásti i dílem interpretů. Náročné pěvecké party zní v podání Emanuely Galli , jejíž výkon zasluhuje ocenění zejména po výrazové stránce. Ať už se jedná více o invenci zpěvačky či vedoucího souboru Fabia Bonizzoniho , Galli se podařilo vyjádřit mnoho z rozmanitých a někdy až extrémních poloh těchto skladeb. Zpěvačka těží z barevných možností svého hlasu, které se však zdají být částečně i důsledkem některých technických nedostatků: s horními přechodovými tóny totiž hlas často ztuhne a zúží se; totéž lze pozorovat při crescendu. Některé výšky nejsou volné, text se stává nesrozumitelným. Může jít ale také o recenzentovu přecitlivělost, a proto je čtenář nabádán k dalšímu posouzení.

V každém případě se umělcům podařilo vytvořit hudbu živou a oslovující. Nutno ocenit i booklet, kde nejen průvodní slovo, ale i texty všech skladeb mají pět jazykových verzí. Lze se jen podivovat, že z obalu i bookletu na nás shlíží "starý" Giulio Strozzi a nikoliv sama autorka zachycena v podmanivém portrétu od Bernarda Strozziho. Odbyt této zajímavé nahrávky by se tak bezpochyby zvýšil.

Vydavatel: 2HP Production

Stopáž: 72:03

Nahráli: La Risonanza. Emanuela Galli - soprano, Fabio Bonizzoni - clavicembalo & direzione