neděle, 28. září 2003

Barbara Bonney: Im Chambre séparée, The operetta album - Heuberger, Millöcker, Zeller, Stolz, Strauss, Benatzky, Dostal, Lehár, Sieczynski

"Zabroušení" na pole operety operními hvězdami se stalo poslední dobou velkou módou. Vzpomeňme například operetní album J. J. Offenbacha v podání Anne Sofie von Otter, které bylo recenzováno v jednom z minulých čísel HARMONIE. Tentokrát nás bude okouzlovat lehkostí až lechtivostí melodií i svého hlasu americká operní diva Barbara Bonney . Práce zpěvaččina hlasu je podtržena tím, že všechna čísla zazní pouze s klavírním doprovodem Ronalda Schneidera . Inteligentní operní hvězda, jakou Bonney bezesporu je, si může díky dokonalé operní technice s operetou pohrávat a odměřovat míru patosu a exaltovanosti. Album je vytvořeno z čísel vídeňských a německých operet 19. a první půlky 20. století. Zařazeny jsou známé výstupy jako např. Mein Herr Marquis ze Struassova Netopýra či Vilja-Lied z Veselé vdovy Franze Lehára, ale i dnes méně známé melodie. Zajímavé jsou poslední pokusy o zachování operety ve 30. letech - aranže a revize dřívějších úspěšných melodií či fragmentů (např. Die Dubarry od Carla Millöckera, Die Tänzerin Fanny Elssler - fragment J. Strausse). Celé album na nás působí skutečně jako Im chambre séparée , jak se též celé CD nazývá. Stálé rozhodování zda podlehnout krásnému muži, co pít, toužení po skutečné lásce, umění polibků, to jsou témata téměř všech čísel. Musím přiznat, že člověk si poslech tohoto CD skutečně vychutnává jako víno, kterého se v operetní Vídni určitě hodně vypilo ("Aber a Wein muss dabei sein." - z Benatzskeho operety Im weissen Rössl ). Zároveň si však velice dobře uvědomíte, v čem tkví omezení operety a proč je tento žánr tak úzce spjat se svou dobou a místem. Na vídeňskou operetu se prostě už nedalo nijak dál navázat. Barbara Bonney nám ukazuje maximální možnosti operety a my je můžeme ve srovnání s operou odmítat nebo je přijmout. Její jemný lyrický podmanivý hlas, který sní o Vídni (Wien, du Stadt meiner Träume - píseň Sieczynskeho) však jistě dojme každého, i toho, kdo stále zůstává u teorie, že opereta je pouhé pozlátko a zábava.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 60:19

Nahráli: >Barbara Bonney - soprán, Ronald Schneider - klavír