Balduin Hoyoul: Sacrae cantiones

Hoyoul se narodil kolem roku 1548 v Liege (dnešní Belgie) a jako nadaný diskantista se již roku 1561 ocitl na würtemberském dvoře ve Stuttgartu, odkud byl poslán do Mnichova, aby se pod vedením Orlanda di Lassa dále vzdělával. Koncem 60. let se Hoyoul vrátil jako altista a skladatel do stuttgartské kapely. Svými schopnostmi a talentem si mladý hudebník získal nejen uznání u dvora, ale i pochvalu svého učitele Lassa. Když se roku 1572 stal kapelníkem na stuttgartském dvoře Ludwig Daser (Lassův předchůdce v Mnichově) a Hoyoul se o dva roky později oženil s jeho dcerou, bylo jen otázkou času, kdy se do čela kapely postaví on sám. Na vrchol kariéry se dostal ve svých 41 letech, dlouho si jí ale neužil, neboť se roku 1594 nakazil v Regensburgu morem a zemřel.

Za Hoyoulovo nejreprezentativnější dílo je možno považovat sbírku dvaceti motet Sacrae cantiones , kterou nechal vydat roku 1586 tiskem. Moteta jsou určena pro pět až deset hlasů, přičemž tři z nich vyžadují vokálně-instrumentální obsazení (tato nahrávka je však neobsahuje). Hoyoul se na poli tohoto hudebního druhu projevil jako talentovaný skladatel, který brilantně ovládal dobové kompoziční styly a který upadl v zapomnění zcela neprávem.

Vedle v úvodu vyslovené pochvaly směrem k vydavateli je třeba ocenit i práci vokálního souboru Ensemble Hofkapelle . Osm technicky velmi dobrých zpěváků z Německa a Švýcarska se totiž pod vedením anglického kontratenoristy Michaela Proctera snaží o konstituování interpretační tradice renesanční hudby, jakou známe právě z Anglie nebo Nizozemí, v německy mluvícím prostoru. Jejich bohulibé činnosti lze jen popřát mnoho úspěchů a čím dál více příznivců.

Vydavatel: Christophorus / Rosa

Stopáž: 66:42

Nahráli: Ensemble Hofkapelle, Michael Procter