čtvrtek, 14. únor 2002

Bachiana - hudba rodiny Bachů

Zemitý a zároveň i obřadný styl Goebelova souboru Musica antiqua s výrazným smyčcovým soundem zde stojí plně ve službě hudby, donedávna pozapomenuté. Bachovou rodinou se zde nemyslí synové Johanna Sebastiana, ale naopak jeho předkové, respektive příbuzní jeho manželek či příslušníci širší rodiny. Goebel zmiňuje v bookletu souvislosti, z nichž vyplývá, že natočená tvorba pochází zčásti z fondů berlínské Singakademie objevených Christophem Wolffem v Kyjevě, kam byly zavlečeny roku 1945 a drženy až dosud "pod zámkem", zčásti z jiných zatím málo využitých pramenů. Nahrávka začíná ouverturou ve francouzském stylu z pera Johanna Ludwiga Bacha (meiningenského) a vrcholí skladbou Johanna Sebastiana Bacha s trubkami a tympány, mezi tím zní tvorba ze 17. století z pera Bachů a skladatelů Pagha (dalšího Bacha) a Wilchea (dědečka Anny Magdaleny). Goebel je na desce jako vždy neúnavný hybatel hudebního proudu, jeho rytmu a dechu. Vše je v orchestrálním i komornějším žánru v interpretaci této muzikantsky eruptivní osoby živé, neunylé. Jen uprostřed desky překvapí (ne nepříjemně!) zvuk sólového cembala (Johann Christoph Bach: Aria Eberliniana pro dormente Camillo ). Pozornost Bachovým předkům je sama o sobě pozoruhodná a také chvályhodná - a že přinesla s tímto CD ovoce, je skvělé hned ze dvou důvodů. Z vědeckého i "obyčejného": v žádném případě nejde totiž jen o historický dokument, ale o hudbu jevící se díky vložené interpretační energii naprosto životaschopnou.

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 75:34

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.