Baborák Ensemble – Serenade

(Martinů, Nielsen, Koechlin, Berio)

Radek Baborák – lesní roh, Wenzel Fuchs – klarinet, Raphael Haeger – bicí, Dalibor Karvay, Vladimír Klánský a Aida Shabuová – housle, Jiří Žigmund a Jan Šimon – violy, Hana Baboráková-Shabuová – violoncello, Pavel Nejtek – kontrabas, Ondřej Roskovec – fagot, Jan Vobořil, Jan Musil a Lukáš Korec – lesní rohy. Produkce: Dagmar Henžlíková, Matouš Vlčinský. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 9. – 12. 11. 2008, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2009. TT: 59:34. DDD. 1 CD Supraphon SU 3998-2.

Hornista Radek Baborák je dnes přes své mládí pojmem a v podstatě i jistým ojedinělým úkazem. Takových muzikantů opravdu mnoho nemáme, talent, entuziasmus a ohromná energie umožňují tomuto umělci od raketového startu kariéry stálý neutuchající vývoj započatý nástupem do České filharmonie v 18 letech po boku Z. Tylšara. Dnes je R. Baborák uznávaným umělcem jak v sólové hře (Berlínská filharmonie), tak i ve hře komorní. Baborák Ensemble vznikl v roce 2001 a sklízí úspěchy na koncertních pódiích doma i v zámoří. Základem souboru je lesní roh a smyčcové kvarteto, nevyhýbá se však netradičním nástrojovým kombinacím. Repertoár je velmi široký, na této nahrávce je zaměřen na hudbu 1. poloviny 20. století a název albu dala vstupní Serenáda č. 1 B. Martinů z roku 1932. Skladba pro klarinet, lesní roh, troje housle a violu dýchá svěžestí mozartovského půvabu, které jí autor dal do vínku. Starší opus z počátku Martinů pobytu v Paříži z roku 1924 Kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a malý bubínek naznačuje autorovo hledání nových směrů. Dánský skladatel C. Nielsen (1865 – 1931) patří dodnes k nejvýznamnějším skandinávským autorům a jeho populární Serenata in vano z roku 1914 pro klarinet, fagot, lesní roh, violoncello a kontrabas je mezi nejčastěji uváděnými. Oproti tomu jeho Canto serioso z roku 1913 pro lesní roh a klavír prozrazuje záměr vytvořit náročnou skladbu pro tehdejší konkurs do Královského dánského symfonického orchestru. R. Baborák si ji i přes záludnosti a kompoziční finesy náležitě vychutnal. Francouz Ch. Koechlin (1867 – 1950) byl jedním z průkopníků filmové hudby a zde vybrané ukázky jsou součástí autorovy pozůstalosti k zamýšlenému filmu Důvěrné sdělení klarinetisty z roku 1934, k němuž Koechlin připravil také scénář. Obsazení u jednotlivých skladbiček osciluje od klarinetu a lesního rohu s doprovodem až k hornovému kvartetu. Album pak uzavírá krátká a půvabná Musica Leggera L. Beria z roku 1974 jako něžná mistrovská tečka. Oba hlavní protagonisté nahrávky R. Baborák a W. Fuchs spolu s ostatními instrumentalisty prokazují ve všech uvedených dílech imponující vcítění, zkušenost, interpretační virtuozitu a radost ze společné hry.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: