Avishai Cohen – As Is… Live At The Blue Note

Avishai Cohen – kontrabas, baskytara, Sam Barsh – klavír, klávesy, melodika, Mark Guilliana – bicí, Diego Urcila – trubka, Jimmy Green – saxofony. Nahráno: live, 31. 8.?-?1. 9. 2006, Blue Note, New York. Vydáno: 2007. TT: 62:14 + 61:54. 1 CD + 1 DVD Razdaz/Half Note 4531 (distribuce Panther).

Poslední vydaná živá nahrávka izraelského basisty a skladatele Avishaie Cohena představuje rekapitulaci jeho tvorby z posledních sedmi let (Continuo 2006, At Home 2005, Unity 2001, Adama 1998). Snímek zachycuje živou koncertní atmosféru z legendárního klubu The Blue Note v New Yorku, kde se pomyslné „Best of A. C.“ dočkalo i televizního záznamu tvořícího náplň druhého DVD disku.

Na první, letmý poslech nepřináší CD nic významně nového, zaznamenaný výběr skladeb patří mezi běžně frekventovaný repertoár Cohenova koncertního turné. Trio ve standardním složení Sam Barsh na klavír a Mark Guilliana na bicí je ale po letech společného hudebního soužití zachyceno v nejdokonalejší možné formě. Oproti originálním studiovým nahrávkám nabízí jeho souhra další dimenzi nedostižného hudebního nadhledu. S tím se také mění komplikované rytmicko-harmonické struktury na lehce snesitelný a dobře zapamatovatelný materiál. Cohenova hra zde vyzařuje zvláštní druh ďábelské energie. Virtuozita hlásící se ke mnoha vzorům (zejména k Jaco Pastoriovi), ve spojení s nekonečným rytmickým tahem a nevídaným zaujetím pro hru drží celou kapelu v neustálé excitaci. To lze slyšet především v úvodní Smash , další Feediop nebo i v nekonečně dlouhé závěrečné Caravan evokující téměř post punkové řádění. Opačný protipól představují půvabně romantická Elli a tajemná Remembering .

Trio navíc posilnili trumpetista Diego Urcola a především výborný saxofonista Jimmy Green zapadající do soukolí systému značky Cohen asi lépe než jeho předchůdce Yosvany Terry, který byl všestrannějším instrumentalistou.

DVD představuje další tři kusy, jež nebyly zařazeny na CD (Samuel , One for Mark , Nu Nu ). Na rozdíl od jinak dobře zmasterovaného zvuku představuje práce producenta Jeffa Levensona a režiséra, střihače Chucka Fishbeina jisté zklamání. Přesto, že jejich AV snímek nabízí skvělý obsah a jedinečnou atmosféru – kapela hraje doslova „o život“ včetně potřebných grimas a póz – řemeslně patří k horšímu průměru. Tempo střihu, kompozice kamer, svícení pódia, nepřesnost nástupů v hudbě a obrazu záznam dosti degradují i přes omluvitelně komplikované prostředí malého klubu. Součástí poněkud laciné produkce DVD je i bonus a rychlý rozhovor.

Cohen za posledních deset let dokázal vytesat z hudebních influencí prokomponovanou, nezaměnitelnou a přístupnou tvář současné hudby mající k tradicím jazzu a swingu vřelý, i když dosti vzdálený vztah. A právě za to mu patří dík. Komplet dvou nosičů se dá vřele doporučit jako rukověť začínajícího Cohenologa.