sobota, 31. červenec 2004

Arturo Toscanini: The Maestro

Produkce: Peter Rosen. Vydáno: 2004. Text: A, D, F. 1 DVD (+ CD) RCA Red Seal 82876 58242 9 (BMG).

Éra Artura Toscaniniho je stejně mediálně proslulá jako éra Herberta von Karajana. Toscaniniho portrét sice není nestranný (supervizorem je dirigentův vnuk Walfredo Toscanini), ale je dojemný a nabízí řadu informací a pro českého diváka neznámých záběrů. Komentujících vstupů se ujal dirigent James Levine , šéf newyorské Metropolitní opery, kde kdysi slavil úspěchy i Toscanini.

Jeho život je připomenut plasticky, velmi živě včetně vzpomínek bývalých hráčů NBC Symphony Orchestra , barytonisty Roberta Merrilla , jeho vnuka a prostor dostala i původem česká pěvkyně Jarmila Novotná . Tvůrci dokumentu nezapomněli na Toscaniniho antifašismus, přátelství s nejlepšími hudebníky jeho doby a zásluhy při rozvoji gramofonového průmyslu a rozhlasového vysílání. DVD má navíc zvukový bonus. Na cédéčku s NBC Symphony Orchestra jsou ukázky z Beethovenovy 5. a 1. symfonie , Verdiho Nabucca a Síly osudu , Brahmsovy 1. a 2. symfonie , Rossiniho Lazebníka sevillského a Wagnerovy Valkýry .

Vydavatel: BMG

EAN: 0724357000628

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.