Arnold Schönberg: Friede auf Erden (orchestrální verze) Die Jakobsleiter Friede auf Erden (sbor a cappella)

Zaprvé samozřejmě kvůli magické interpretaci Kenta Nagana , jeho jisté ruce při volbě interpretů a zřejmě i šťastné hvězdě celého nahrávání. Nagano nevyhrocuje dramatické póly, zato o to křehčeji znějí ty lyrické. Intonačně výborní sólisté barevně zapadají i do tak už kompaktního orchestru a sboru. Nadto všechno se Naganovi podařilo závěrečnou nedokončenou, postupně stále řídnoucí část partitury přeměnit z fragmentu do logicky vyznívajícího průzračného závěru. Ano, Jakubův žebřík dává i takto smysl a Naganův výklad je první, který mě o tom přesvědčil.

Druhým důvodem je pak skvělé technické vybavení. Složité partituře moc sluší zvuková kvalita SACD. A nadto disk obsahuje opravdovou perlu: celý Schönbergův particell jako digitální faksimile, které lze sledovat současně s přehráváním partitury. To jistě není žádná světová novinka, ale právě v případě tohoto díla je to trefa do černého. Snad takovýto luxusní poslech přesvědčí více dramaturgů, aby Jakubův žebřík také zařadili. Poučnost celého alba je ještě posílena faktem, že centrální skladba je orámována orchestrální a sborovou verzí Friede auf Erden .

Vydavatel: Harmonie Mundi / Classic

Stopáž: 59:59

Nahráli: Dietrich Henschel – baryton (Gabriel), Salomé Kammer, Heidi Meier – soprán, Jonas Kaufmann, Stephan Rügamer, Kurt Azesberger – tenor, Michael Volle, James Johnson – baryton, Rundfunkchor Berlin, Simon Halsey – sbormistr, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Kent Nagano