Antonio Vivaldi: Virtuózní kantáty

Philippe Jaroussky – kontratenor, Ensemble Artaserse. Produkce: Etienne Collard. Text: F, A, N. Nahráno: 10/2004, Chapelle des soeurs auxiliaires, Versailles. Vydáno: 2005. TT: 68:00. DDD. 1 CD Virgin Classics 7243 5 45721 2 8 (EMI).

Philippa Jarousskyho nemusíme čtenářům HARMONIE nijak zvlášť představovat. Rozhovor s tímto dnes patrně nejsledovanějším francouzským kontratenoristou jsme nabídli v loňském zářijovém čísle a někteří jej možná slyšeli zpívat v minulém roce na zahajovacím koncertě Letních slavností staré hudby v Trojském zámku. Pražský koncert byl pro Jarousskyho také součástí příprav na podzimní natáčení recenzovaného snímku. Kromě čtyř Vivaldiho kantát pro alt a continuo nahrávka obsahuje i dvě operní árie (z Tita Manlia a Orlanda furiosa ) a jednu violoncellovou sonátu (RV 47 ). Je příjemné zjistit, že nahrávka v několika aspektech převyšuje umělcův červencový velmi dobrý výkon. Energie neubylo, ale je více zkrocena, virtuozita a výraz o stupeň vycizelovány. Lehké, jasné zvonivé výšky, plné spodní tóny (včetně efektního, ovšem stále vkusného propojení do plného hlasu hrudního), dlouhé pasáže bez známky ochabnutí, promyšlená ornamentika, živé recitativy – toť zhruba hlavní klady věcného výčtu. Chybějící páté „háčko“ v bodování jde na vrub určité mechaničnosti či ledabylosti některých koloratur, jimž by místy slušela větší jiskra či napětí (vylehčení zvyšuje flexibilitu nikoliv však přesnost), drobounkým intonačním zakolísáním, italské výslovnosti (výjimečně špatný přízvuk, častěji deformace některých hláskových skupin) a trylkům, které Jaroussky spíše nahrazuje nátrylem. To vše jsou ale drobnosti, jejichž odstranění je jistě jen otázkou času. V continuu se vystřídaly fagot s cembalem a violoncello s theorbou. Ač zvukově kouzelné a leckdy s nápaditou realizací vnitřních hlasů (například v árii Care selve ), tu a tam nebyla snaha o rovnoměrné uplatnění vždy „kongeniální“ s nástrojovou linkou a poetickým obsahem. Nepochybuji však, že tyto drobnosti laskavý posluchač umělcům odpustí a stejně jako recenzent se bude k této nahrávce plné občerstvující hudby s chutí vracet.

Vydavatel: Virgin Classics/EMI

Stopáž: 68:00

EAN: 724354572128