Antonio Vivaldi: Moteta

Forma moteta dosáhla v 18. století velké obliby. Tento typ tehdy představoval většinou skladbu pro sólový hlas s doprovodem nástrojů a tvořil pandán ke světské kantátě – jak z hlediska strukturálního, tak stylistického. Jádro tvořily dvě árie, které byly většinou kontrastní, a to jak z hlediska textu, tak tóniny, taktu či tempa. Tyto árie v da capové formě byly spojeny krátkým recitativem, jehož text mohl být orientován na příslušný církevní svátek, k němuž bylo moteto určeno. Závěr tvoří rychlé koloraturní „Alleluja“. Nahrávka prezentuje tři Vivaldiho moteta. Dvě z nich – In furore giustissimae irae a O qui coeli terraeque serenitas – vznikly zřejmě při jeho pobytu v Římě ve 20. letech 18. století. Třetí – In turbato mare irato – bylo zkomponováno pro intronizaci saského kurfiřta Friedricha Augusta II. CD je doplněno raným zhudebněním žalmu Laudate pueri (zaujme mimo jiné sólové použití pozounu).

Pěveckého partu se mimořádným způsobem zhostila Patricia Ciofi . Je to zpěvačka vynikajících kvalit, o níž jistě ještě mnoho uslyšíme. Debutovala v roce 1997 ve Verdiho Traviatě pod vedením Riccarda Mutiho. Lehký lyrický soprán uplatnila i v jiných operách (Lucia di Lammermoor , Rigoletto , Benvenuto Cellini aj.). Zdá se ovšem, že se stále více věnuje staré hudbě. Spolupracuje se Sirem Gardinerem, nejnověji pak s René Jacobsem. S Fabiem Biondim učinkovala při novodobé světové premiéře Vivaldiho opery Bajazet . Podstatné ovšem je, že – jak můžeme soudit na základě předloženého CD – zpívá starou hudbu maximálně stylově, bez zlozvyků běžných operních zpěvaček. A tak nás zaujme nejen její hlas, ale též interpretace. Perfektně zvládá nejen koloratury (všechna Alleluja), obtížné melodické skoky a podobně, ale především práci s textem (jeden příklad za všechny: dramatický recitativ v posledním motetu – č. 20).

Soubor Europa Galante hraje na nahrávce skvěle. Nejen citlivě doprovází zpěvačku, ale má zde snad ještě lepší zvuk než na dřívějších snímcích. Ocenit je nutno zvláště barevné a především nádherně znělé basso continuo (s nedostatečně znělou basovou linkou se potýká řada ansámblů specializovaných na starou hudbu).

Nahrávku vřele doporučuji nejen milovníkům autentické interpretace, ale všem obdivovatelům skvělé Vivaldiho hudby.

Vydavatel: Virgin Veritas/EMI

Stopáž: 65:22