pátek, 14. únor 2003

Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll "Z nového světa", Karneval, Symfonické variace

Víc jak deset let starý snímek Novosvětské s Jiřím Bělohlávkem je vzorem preciznosti a uměřenosti (a zvukovou střídmostí jako by předjímal dirigentovy nahrávky s Pražskou komorní filharmonií). Přísná taktovka tu dělá z Novosvětské dramatické a sevřené dílo, kde se chvíle zápasu střídají s okamžiky tesknoty. Optimismu a zdravé životní síly, které známe z jiných Dvořákových děl, ale i jiných nahlávek této symfonie, je tu nápadně málo. Jde o pojetí, které je dokonalým protikladem nejnovějšího snímku ČF s Vladimirem Ashkenazym. Osobně je mi tento "kult kázně" sympatičtější nežli opačný extrém v podobě "kultu spontaneity" - přesto se mi zdá, že tu je příliš jakéhosi zvláštního chladu. Přístup, který Novosvětské poněkud přistřihává křídla se ale velmi hodí na Symfonické variace . Každá z nich je dokonale vypracovaná a dostává tak zcela individuální ráz. (V porovnání s úžasně muzikální nahrávkou Kubelíkovou působí ovšem téměř konstruktivisticky. A je také mhonem "tvrdší" a analytičtější než nejnovější nahrávka Mackerrasova.) I snímek Karnevalu úspěšně vyvrací mýtus o Dvořákovi jako skladateli, který tvoří spontánně a neohlíží se na zákony kompozice. To však nic nemění na tom, že kus živosti a bezprostřednosti začne člověku po chvíli přece jenom scházet. Něco podobného se dá říct i o textu Jarmily Gabrielové v bookletu: je velmi koncentrovaný a shrnuje mnoho podstatných věcí - jen v něm místy takříkajíc vítězí muzikologie nad hudbou a jejím člověčenským rozměrem.

Stopáž: 74:10

Nahráli: Česká filharmonie, Jiří Bělohlávek

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.